Students and teachers self-efficacy beliefs
Creencias de autoeficacia estudiantiles y docentes
Author
Arreola Rico, Roxana Lilian
Abstract
The article analyzes the concepts and characteristics of the beliefs of self-efficacy and self-regulation in the students, their link with the teachers’ beliefs of self-effi- cacy from a sociocognitive perspective, the ways in which the latter can influence the formation of the students’ beliefs, as well as the conditions that favor or not the development of these, the function and the input they have in the learning pro- cess; finally an intervention proposal is presented in order to reorient the educative practices. The objective was to analyze the formal and non-formal training factors associated with the development of self-efficacy beliefs and their involvement in learning processes. The work is product of a qualitative methodological approach that addresses the postgraduate level with teachers of Basic Education, students of the Universidad Pedagógica Nacional (México). Among the findings, it was possible to identify that the successes contribute to generating a feeling of security with the presence of academic autonomy traits and the congruence between the beliefs of self-efficacy and the performance achieved in the classroom; in addition, the ones that do not have self-efficacy beliefs, generate an insecurity feeling that prevents them from being purposeful and innovative. El artículo analiza los conceptos y características de las creencias de autoeficacia y autorregulación de los estudiantes, su vinculación con las creencias de autoefica- cia de los profesores desde la perspectiva sociocognitiva, las formas en cómo estas últimas pueden incidir en la formación de las creencias del alumnado, así como las condiciones que favorecen o no el desarrollo de estas, la función y la aportación que tienen en el proceso de aprendizaje; finalmente se presenta una propuesta de intervención a fin de reorientar las prácticas educativas. El objetivo fue analizar los factores formativos formales y no formales asociados con el desarrollo de creen- cias de autoeficacia y su implicación en los procesos de aprendizaje. El trabajo es producto de un enfoque metodológico mixto que aborda el nivel de posgrado con profesores de Educación Básica, alumnos de la Universidad Pedagógica Nacional (México). Entre los hallazgos se logró identificar que los éxitos contribuyen a generar un sentimiento de seguridad con presencia de rasgos de autonomía académica y la congruencia entre las creencias de autoeficacia y el desempeño logrado en el aula; asimismo, los que no poseen creencias de autoeficacia, generan una inseguridad que les impide ser propositivos e innovadores.