Co-teaching practices in a pandemic context
Prácticas de coenseñanza en contexto de pandemia
Author
Norambuena Sandoval, Ivette Francisca
Galloso Galvez, Edith Valesca
Castillo Armijo, Pablo Eugenio
Miranda Carvajal, Carlos Ernesto
Abstract
This article seeks to know co-teaching practices, in a public educational establishment in Valparaíso from the perspective of those who carry it out and thus expose experiences of this strategy and its application under the modality of emergency remote education. Co-teaching is based on a culture of collaboration that implies relationships of trust between the teaching staff, which supposes a collaborative professional activity and the achievement of objectives for the common good of the students. This investigative process was developed under a qualitative approach and with a case study design, where information was collected through a questionnaire applied to teaching staff and in-depth interviews with key agents of the educational establishment. Among the most relevant results, the importance of delving into the pedagogical processes of co-teaching is highlighted, which favor student learning, it is also highlighted that under the emergency of COVID-19 it emerged as a timely response and that it should not be abandoned, when normalcy return, it is also recognized how difficult evaluation process evaluation and reflection of the aforementioned experience is. El presente artículo busca conocer las prácticas de coenseñanza, en un establecimiento educacional público de la comuna de Valparaíso desde la perspectiva de quienes la llevan a cabo y así exponer las experiencias de esta estrategia y su aplicación bajo la modalidad de educación remota de emergencia. La coenseñanza se sustenta en una cultura de colaboración que implica relaciones de confianza entre el profesorado, lo que supone una actividad profesional colaborativa y el logro de objetivos de bien común para los estudiantes. Este proceso investigativo se desarrolló bajo un enfoque cualitativo y con un diseño de estudio de caso, donde se recopiló información a través de un cuestionario dirigido al cuerpo docente y entrevistas en profundidad a agentes claves del establecimiento educacional. Dentro de los resultados más relevantes, se destaca la importancia de ahondar en los procesos pedagógicos de coenseñanza, los cuales favorecen los aprendizajes de los estudiantes, además se destaca que bajo la emergencia del COVID-19 surgió como una respuesta oportuna y que no se debe abandonar cuando se retome la normalidad, además se reconoce lo difícil del proceso de evaluación y reflexión de la experiencia señalada.