Show simple item record

Creencias de los futuros profesores de educación básica acerca del acoso escolar

dc.creatorMendoza Lira, Michelle
dc.creatorCelery Henríquez, Teresita
dc.creatorAlfaro Anabalón, Amalia
dc.date2022-06-28
dc.date.accessioned2022-07-11T16:22:47Z
dc.date.available2022-07-11T16:22:47Z
dc.identifierhttp://revistace.ucm.cl/article/view/894
dc.identifier10.29035/rce.11.23
dc.identifier.urihttps://revistaschilenas.uchile.cl/handle/2250/195293
dc.descriptionThis research shows the results of a qualitative study, which aims to know the beliefs that future teachers of Basic General Education have about bullying. This study was carried out through semi-structured interviews carried out with 10 students who were in their last year of their studies and were close to graduating. From the interviews analyzed with Grounded Theory, three categories emerge: Essential elements of harassment, Ways of working with harassment and Obtaining information on bullying. These three dimensions represent the development of the beliefs of teachers in training regarding this phenomenon, where the family, good school life, dialogue and work in the school community are valued as transcendental factors to prevent and intervene in bullying situations. Along with this, it is important to add that - from the perspective of the interviewees - the University does not provide them with the appropriate tools to handle this problem. These results invite us to rethink the current initial teacher training, in the sense of focusing the curriculum not only on cognitive aspects, but also on the social and personal development of teachers in training for school coexistence.en-US
dc.descriptionEsta investigación muestra los resultados de un estudio cualitativo, cuyo objetivo es conocer las creencias que tienen los futuros profesores de Educación General Básica acerca del acoso escolar. Este estudio se llevó a cabo a través de entrevistas semiestructuradas realizadas a 10 estudiantes que cursaban su último año de carrera y estaban próximos a titularse. De las entrevistas analizadas con la Teoría Fundamentada, emergen tres categorías: Elementos esenciales del acoso, Maneras de trabajar el acoso y Obtención de la información del acoso escolar. Estas tres dimensiones representan el desarrollo de las creencias de los docentes en formación respecto de este fenómeno, donde la familia, la buena convivencia escolar, el diálogo y el trabajo en comunidad escolar son valoradas como factores trascendentales para prevenir e intervenir situaciones de acoso escolar. Junto con ello, es importante agregar que, desde la perspectiva de los entrevistados, la Universidad no les proporciona las herramientas adecuadas para manejar esta problemática. Estos resultados invitan a replantear la actual formación inicial docente, en el sentido de enfocar el currículum, no sólo en aspectos cognitivos, sino también en el desarrollo social y personal de los docentes en formación para la convivencia escolar.es-ES
dc.formatapplication/pdf
dc.languagespa
dc.publisherUniversidad Católica del Maulees-ES
dc.relationhttp://revistace.ucm.cl/article/view/894/923
dc.rightsDerechos de autor 2022 Michelle Mendoza Lira, Teresita Celery Henríquez, Amalia Alfaro Anabalónes-ES
dc.rightshttp://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0es-ES
dc.sourceConvergencia Educativa; Núm. 11 (2022): Revista Convergencia Educativa; 23-36es-ES
dc.source0719-3351
dc.titleBeliefs of future primary school teachers about bullyingen-US
dc.titleCreencias de los futuros profesores de educación básica acerca del acoso escolares-ES
dc.typeinfo:eu-repo/semantics/article
dc.typeinfo:eu-repo/semantics/publishedVersion
dc.typeArtículos de Investigaciónes-ES


This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record