Planning, teaching and evaluation of the concept of osmosis
Planificación, enseñanza y evaluación del concepto de ósmosis
Author
Castillo Cabezas, María Camila
Abstract
This article analyzes the planning, teaching and evaluation of the concept of osmosis carried out by a secondary school teacher. Thus, it is an empirical study that contributes to thinking about the educational act from the reality of the classroom and, of course, the curricular and teaching decisions that a teacher makes around the concept of osmosis. According to the above, this research used the qualitative study approach of descriptive perspective by simple case study. Three stages were followed for the empirical development that showed the following results: Class planning category, the teacher had total freedom to select a model or strategy that would guide their curricular and teaching planning, thus the model proposed by Garcia was selected by her (2019) model designed exclusively for the planning of specific topics in the natural sciences, is based on 8 dimensions that relate, among other things, the characteristics of the students, the contributions of the discipline and the state curriculum.
Class development category: The teacher uses pedagogical strategies that allow him to manage the classroom and condition students towards the achievement of learning objectives. Category students' ideas about osmoregulation in animals and plants, students establish that organisms (plants) need water and minerals for their functioning, excesses can unbalance the materials they need and generate survival problems; regulation is vital to maintain these conditions. El presente artículo analiza la planificación, enseñanza y evaluación del concepto de osmosis que realiza una docente de secundaria. Así, se trata de estudio empírico que contribuye a pensar el acto educativo desde la realidad del aula y por supuesto las decisiones curriculares y de enseñanza que una docente toma entorno al concepto de ósmosis. De acuerdo a lo anteriormente expuesto, esta investigación empleó el enfoque de estudio cualitativo de perspectiva descriptiva por estudio de caso simple. Se siguieron 3 etapas para el desarrollo empírico que evidenciaron los siguientes resultados: Categoría planificación de la clase, la docente tuvo total libertad para seleccionar un modelo o estrategia que orientara su planificación curricular y de enseñanza, así fue seleccionado por ella el modelo propuesto por García (2019) modelo pensado exclusivamente para la planificación de tópicos específico de las ciencias naturales, se basa en 8 dimensiones que relacionan entre otras cosas, las características de los estudiantes, los aportes de la disciplina y el currículo estatal.
Categoría desarrollo de la clase: La docente utiliza estrategias pedagógicas que le permiten gestionar el aula y condicionar a los estudiantes hacia el logro de objetivos de aprendizajes. Categoría ideas de los estudiantes sobre osmorregulación en animales y plantas, los estudiantes establecen que los organismos (plantas) necesitan del agua y minerales para su funcionamiento, los excesos pueden desequilibrar los materiales que necesitan y generar problemáticas de supervivencia; la regulación es vital para mantener dichas condiciones.