• Journals
  • Discipline
  • Indexed
  • Institutions
  • About
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
View Item 
  •   Home
  • Universidad Católica Silva Henríquez
  • Foro Educacional
  • View Item
  •   Home
  • Universidad Católica Silva Henríquez
  • Foro Educacional
  • View Item

The wandering of childhood in the face of the pandemic, stranded subjectivities and the traces of confinement

El deambular infantil por la edcuación a distancia: la relación entre pandemia y subjetividades estancadas

Author
Hernández Solí­s, Soledad

Garcí­a Lara, Germán Alejandro

Hernández Solí­s, Irma

Pérez Jiménez, Carlos Eduardo

Pérez Arias, Fátima Lizeth

Full text
http://ediciones.ucsh.cl/ojs/index.php/ForoEducacional/article/view/2945
10.29344/07180772.38.2945
Abstract
The study analyzes the experience and school activity in distance modality in the face of the health emergency due to Covid-19, in elementary students from urban and rural schools in Chiapas, Mexico. The research is of qualitative hermeneutical, carried out from interviews and the scrutiny of the school work of 25 students. The analysis made it possible to set up three thematic blocks: The pandemic. Bat broth, in which the conception on the sanitary emergency is examined, the disease and death process; Normal but glued to screen, that represent the sense that keeps the school work in distance modality and personal and family avatars; and, Confinement and inhabiting of psychic space, in which the experiences of children are reflected, family relations, the demands and vicissitudes in face of the confinement. The pandemic amplifies the problems around childhood education, shows with crudeness the sorrow of the families in the home circuit of extension to school life, with which the psychic activity of the child is tense and conflicted and conflicts. Manage these experiences; symbolizing them by the word then appears as the way of containment.
 
El estudio analiza la experiencia y actividad escolar en la modalidad a distancia ante la emergencia sanitaria por Covid-19, en alumnos de nivel primaria de escuelas urbanas y rurales de Chiapas, México. La investigación es de tipo cualitativa hermenéutica, llevada a cabo a partir de entrevistas y el escrutinio de los trabajos escolares de 25 alumnos. El análisis posibilitó la configuración de tres bloques temáticos: La pandemia. El caldo de murciélago, en que se examina la concepción sobre la emergencia sanitaria, el proceso de enfermedad y muerte; Normal pero pegado a la pantalla, que presenta el sentido que guarda el trabajo escolar en la modalidad a distancia y los avatares personales y familiares; y, Confinamiento y habitación del espacio psí­quico, en que se reflexionan las vivencias de los niños, las relaciones familiares, las demandas y vicisitudes ante el encierro. La pandemia amplifica los problemas en torno a la educación infantil, muestra con crudeza la congoja de las familias en el circuito hogareño de extensión a la vida escolar, con lo que la actividad psí­quica del niño se tensa y conflictúa. Gestionar estas experiencias, simbolizarlas por la palabra aparece entonces como la ví­a de contención.
 
Metadata
Show full item record
Discipline
Artes, Arquitectura y UrbanismoCiencias Agrarias, Forestales y VeterinariasCiencias Exactas y NaturalesCiencias SocialesDerechoEconomía y AdministraciónFilosofía y HumanidadesIngenieríaMedicinaMultidisciplinarias
Institutions
Universidad de ChileUniversidad Católica de ChileUniversidad de Santiago de ChileUniversidad de ConcepciónUniversidad Austral de ChileUniversidad Católica de ValparaísoUniversidad del Bio BioUniversidad de ValparaísoUniversidad Católica del Nortemore

Browse

All of DSpaceCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

My Account

LoginRegister
Dirección de Servicios de Información y Bibliotecas (SISIB) - Universidad de Chile
© 2019 Dspace - Modificado por SISIB