Show simple item record

El deambular infantil por la edcuación a distancia: la relación entre pandemia y subjetividades estancadas

dc.creatorHernández Solí­s, Soledad
dc.creatorGarcí­a Lara, Germán Alejandro
dc.creatorHernández Solí­s, Irma
dc.creatorPérez Jiménez, Carlos Eduardo
dc.creatorPérez Arias, Fátima Lizeth
dc.date2022-07-01
dc.date.accessioned2022-07-12T18:12:31Z
dc.date.available2022-07-12T18:12:31Z
dc.identifierhttp://ediciones.ucsh.cl/ojs/index.php/ForoEducacional/article/view/2945
dc.identifier10.29344/07180772.38.2945
dc.identifier.urihttps://revistaschilenas.uchile.cl/handle/2250/195692
dc.descriptionThe study analyzes the experience and school activity in distance modality in the face of the health emergency due to Covid-19, in elementary students from urban and rural schools in Chiapas, Mexico. The research is of qualitative hermeneutical, carried out from interviews and the scrutiny of the school work of 25 students. The analysis made it possible to set up three thematic blocks: The pandemic. Bat broth, in which the conception on the sanitary emergency is examined, the disease and death process; Normal but glued to screen, that represent the sense that keeps the school work in distance modality and personal and family avatars; and, Confinement and inhabiting of psychic space, in which the experiences of children are reflected, family relations, the demands and vicissitudes in face of the confinement. The pandemic amplifies the problems around childhood education, shows with crudeness the sorrow of the families in the home circuit of extension to school life, with which the psychic activity of the child is tense and conflicted and conflicts. Manage these experiences; symbolizing them by the word then appears as the way of containment.en-US
dc.descriptionEl estudio analiza la experiencia y actividad escolar en la modalidad a distancia ante la emergencia sanitaria por Covid-19, en alumnos de nivel primaria de escuelas urbanas y rurales de Chiapas, México. La investigación es de tipo cualitativa hermenéutica, llevada a cabo a partir de entrevistas y el escrutinio de los trabajos escolares de 25 alumnos. El análisis posibilitó la configuración de tres bloques temáticos: La pandemia. El caldo de murciélago, en que se examina la concepción sobre la emergencia sanitaria, el proceso de enfermedad y muerte; Normal pero pegado a la pantalla, que presenta el sentido que guarda el trabajo escolar en la modalidad a distancia y los avatares personales y familiares; y, Confinamiento y habitación del espacio psí­quico, en que se reflexionan las vivencias de los niños, las relaciones familiares, las demandas y vicisitudes ante el encierro. La pandemia amplifica los problemas en torno a la educación infantil, muestra con crudeza la congoja de las familias en el circuito hogareño de extensión a la vida escolar, con lo que la actividad psí­quica del niño se tensa y conflictúa. Gestionar estas experiencias, simbolizarlas por la palabra aparece entonces como la ví­a de contención.es-ES
dc.formatapplication/pdf
dc.languagespa
dc.publisherUniversidad Católica Silva Henrí­quezes-ES
dc.relationhttp://ediciones.ucsh.cl/ojs/index.php/ForoEducacional/article/view/2945/2569
dc.rightsDerechos de autor 2022 Foro Educacionales-ES
dc.sourceForo Educacional; No. 38 (2022); 69-97en-US
dc.sourceForo Educacional; Núm. 38 (2022); 69-97es-ES
dc.source0718-0772
dc.source0717-2710
dc.subjectChildhooden-US
dc.subjectPandemicen-US
dc.subjectSchool activityen-US
dc.subjectSubjectivityen-US
dc.subjectInfanciaes-ES
dc.subjectPandemiaes-ES
dc.subjectActividad Escolares-ES
dc.subjectSubjetividades-ES
dc.titleThe wandering of childhood in the face of the pandemic, stranded subjectivities and the traces of confinementen-US
dc.titleEl deambular infantil por la edcuación a distancia: la relación entre pandemia y subjetividades estancadases-ES
dc.typeinfo:eu-repo/semantics/article
dc.typeinfo:eu-repo/semantics/publishedVersion
dc.typeArtí­culo evaluado por pareses-ES


This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record