• Journals
  • Discipline
  • Indexed
  • Institutions
  • About
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
View Item 
  •   Home
  • Universidad Católica Silva Henríquez
  • Foro Educacional
  • View Item
  •   Home
  • Universidad Católica Silva Henríquez
  • Foro Educacional
  • View Item

Development and acquisition of critical literacy skills in Early Childhood Education

Desarrollo y adquisición de competencias de literacidad crí­tica en Educación Infantil

Author
Ortega-Sánchez, Delfí­n

Lázaro Caballero, Elena

Full text
http://ediciones.ucsh.cl/ojs/index.php/ForoEducacional/article/view/2949
10.29344/07180772.38.2949
Abstract
The objectives of this research are, on the one hand, to evaluate the critical literacy skills of a classroom group of Spanish pre-school students (n = 11) before and after a teaching intervention on poverty and, on the other hand, to demonstrate the importance of acquiring committed and responsible attitudes for the understanding and resolution of global social problems. The research is developed from a qualitative approach and quantitative-descriptive, and applies an observation scale, designed ad hoc, and two focus groups as instrument and data collection technique. The results obtained demonstrate the contribution of the curricular integration of global social problems to the acquisition of critical competencies and the development of social thinking in Early Childhood Education. The development of critical literacy competencies from an early age adds important implications for the education of a critical citizenship, capable of thinking and acting in the face of social inequalities.
 
Los objetivos de esta investigación se centran, por una parte, en evaluar las competencias de literacidad crí­tica de un grupo-aula de alumnos/as españoles de Educación Infantil (n = 11) antes y después de una intervención docente sobre la pobreza y, por otra, evidenciar la importancia de adquirir actitudes comprometidas y responsables para la comprensión y resolución de problemas sociales globales. La investigación se desarrolla desde un enfoque cualitativo y cuantitativo-descriptivo, y aplica una escala de observación, diseñada ad hoc, y dos grupos focales como instrumento y técnica de recolección de datos. Los resultados obtenidos demuestran la contribución de la integración curricular de problemas sociales globales a la adquisición de competencias crí­ticas y al desarrollo del pensamiento social en Educación Infantil. El desarrollo de competencias de literacidad crí­tica desde edades tempranas añade implicaciones importantes para la educación de una ciudadaní­a crí­tica, capaz de pensar y actuar ante las desigualdades sociales.
 
Metadata
Show full item record
Discipline
Artes, Arquitectura y UrbanismoCiencias Agrarias, Forestales y VeterinariasCiencias Exactas y NaturalesCiencias SocialesDerechoEconomía y AdministraciónFilosofía y HumanidadesIngenieríaMedicinaMultidisciplinarias
Institutions
Universidad de ChileUniversidad Católica de ChileUniversidad de Santiago de ChileUniversidad de ConcepciónUniversidad Austral de ChileUniversidad Católica de ValparaísoUniversidad del Bio BioUniversidad de ValparaísoUniversidad Católica del Nortemore

Browse

All of DSpaceCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

My Account

LoginRegister
Dirección de Servicios de Información y Bibliotecas (SISIB) - Universidad de Chile
© 2019 Dspace - Modificado por SISIB