Show simple item record

Desarrollo y adquisición de competencias de literacidad crí­tica en Educación Infantil

dc.creatorOrtega-Sánchez, Delfí­n
dc.creatorLázaro Caballero, Elena
dc.date2022-07-01
dc.date.accessioned2022-07-12T18:12:31Z
dc.date.available2022-07-12T18:12:31Z
dc.identifierhttp://ediciones.ucsh.cl/ojs/index.php/ForoEducacional/article/view/2949
dc.identifier10.29344/07180772.38.2949
dc.identifier.urihttps://revistaschilenas.uchile.cl/handle/2250/195693
dc.descriptionThe objectives of this research are, on the one hand, to evaluate the critical literacy skills of a classroom group of Spanish pre-school students (n = 11) before and after a teaching intervention on poverty and, on the other hand, to demonstrate the importance of acquiring committed and responsible attitudes for the understanding and resolution of global social problems. The research is developed from a qualitative approach and quantitative-descriptive, and applies an observation scale, designed ad hoc, and two focus groups as instrument and data collection technique. The results obtained demonstrate the contribution of the curricular integration of global social problems to the acquisition of critical competencies and the development of social thinking in Early Childhood Education. The development of critical literacy competencies from an early age adds important implications for the education of a critical citizenship, capable of thinking and acting in the face of social inequalities.en-US
dc.descriptionLos objetivos de esta investigación se centran, por una parte, en evaluar las competencias de literacidad crí­tica de un grupo-aula de alumnos/as españoles de Educación Infantil (n = 11) antes y después de una intervención docente sobre la pobreza y, por otra, evidenciar la importancia de adquirir actitudes comprometidas y responsables para la comprensión y resolución de problemas sociales globales. La investigación se desarrolla desde un enfoque cualitativo y cuantitativo-descriptivo, y aplica una escala de observación, diseñada ad hoc, y dos grupos focales como instrumento y técnica de recolección de datos. Los resultados obtenidos demuestran la contribución de la integración curricular de problemas sociales globales a la adquisición de competencias crí­ticas y al desarrollo del pensamiento social en Educación Infantil. El desarrollo de competencias de literacidad crí­tica desde edades tempranas añade implicaciones importantes para la educación de una ciudadaní­a crí­tica, capaz de pensar y actuar ante las desigualdades sociales.es-ES
dc.formatapplication/pdf
dc.languagespa
dc.publisherUniversidad Católica Silva Henrí­quezes-ES
dc.relationhttp://ediciones.ucsh.cl/ojs/index.php/ForoEducacional/article/view/2949/2541
dc.rightsDerechos de autor 2022 Foro Educacionales-ES
dc.sourceForo Educacional; No. 38 (2022); 39-67en-US
dc.sourceForo Educacional; Núm. 38 (2022); 39-67es-ES
dc.source0718-0772
dc.source0717-2710
dc.subjectcritical literacyen-US
dc.subjecteducational practicesen-US
dc.subjectsocio-critical approachen-US
dc.subjectEarly Childhood Educationen-US
dc.subjectliteracidad crí­ticaes-ES
dc.subjectprácticas educativases-ES
dc.subjectenfoque socio-crí­ticoes-ES
dc.subjectEducación Infantiles-ES
dc.titleDevelopment and acquisition of critical literacy skills in Early Childhood Educationen-US
dc.titleDesarrollo y adquisición de competencias de literacidad crí­tica en Educación Infantiles-ES
dc.typeinfo:eu-repo/semantics/article
dc.typeinfo:eu-repo/semantics/publishedVersion
dc.typeArtí­culo evaluado por pareses-ES


This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record