• Journals
  • Discipline
  • Indexed
  • Institutions
  • About
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
View Item 
  •   Home
  • Universidad Católica Silva Henríquez
  • Foro Educacional
  • View Item
  •   Home
  • Universidad Católica Silva Henríquez
  • Foro Educacional
  • View Item

Legislative history of the educational response to diversity in the Spanish State: from the Moyano Law to the LOMLOE

Historia legislativa de la respuesta educativa a la diversidad en el Estado español desde la Ley Moyano hasta la LOMLOE

Author
Álvarez-Rementerí­a Álvarez, Marí­a

Darretxe Urrutxi , Leire

Gaintza Jauregui , Zuriñe

Full text
http://ediciones.ucsh.cl/ojs/index.php/ForoEducacional/article/view/3026
10.29344/07180772.38.3026
Abstract
This article collects the main milestones in the evolution of the response to diversity in the Spanish Educational System. For this, the 8 state educational laws have been reviewed, from the Moyano Law (1857) to the current LOMLOE (2020), as well as declarations and other internationally recognized documents, deepening the applied approach and highlighting their impact on the educational response to diversity. The results suggest that this legislative succession has led to an educational paradigm shift, thus being able to situate the current debate around the inclusive education. Finally, and focusing on this paradigm shift, an approach to the current state of research around the object is presented, as well as an analysis of the concepts "barriers to learning and participation" and "educational support" as key elements in the response to the students' diversity.
 
Este artí­culo recoge los principales hitos en la evolución de la respuesta a la diversidad en el Sistema Educativo del Estado español. Para ello se han revisado las 8 leyes educativas estatales, desde la Ley Moyano (1857) hasta la vigente LOMLOE (2020), así­ como declaraciones y otros documentos de reconocimiento internacional, profundizando en el enfoque aplicado y subrayando su impacto en la respuesta educativa a la diversidad. Los resultados sugieren que dicha sucesión legislativa ha dado lugar a un cambio de paradigma educativo, pudiendo así­ situar el debate actual en torno a la educación inclusiva. Finalmente, y centrándonos en el cambio de paradigma, se presenta una aproximación al estado actual de la investigación en torno al objeto de estudio, y un análisis de los conceptos "barreras al aprendizaje y la participación" y "apoyo educativo" como elementos clave en la respuesta a la diversidad del alumnado.
 
Metadata
Show full item record
Discipline
Artes, Arquitectura y UrbanismoCiencias Agrarias, Forestales y VeterinariasCiencias Exactas y NaturalesCiencias SocialesDerechoEconomía y AdministraciónFilosofía y HumanidadesIngenieríaMedicinaMultidisciplinarias
Institutions
Universidad de ChileUniversidad Católica de ChileUniversidad de Santiago de ChileUniversidad de ConcepciónUniversidad Austral de ChileUniversidad Católica de ValparaísoUniversidad del Bio BioUniversidad de ValparaísoUniversidad Católica del Nortemore

Browse

All of DSpaceCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

My Account

LoginRegister
Dirección de Servicios de Información y Bibliotecas (SISIB) - Universidad de Chile
© 2019 Dspace - Modificado por SISIB