Educational environment and linguistic profile as important bases for child's initial education
Ambiente educativo y perfil lingüístico como bases importantes para la educación inicial del niño
Author
Leones Araque, Bernarda
Larrahondo Gómez, Mariana
Simancas Sarabia, Nathaly
Torres Ortega, Ana Milena
Puello Ramos, Sandy
Ariza Arévalo, Andrea Fernanda
López Luna, Glendys Yaneth
Abstract
Objective: to determine the educational environment and the linguistic profile of children during the period of initial education in the Centers for Child Development Institutional Modality in Turbaco and Arjona.Method: quantitative, observational and descriptive study; As instruments for data collection, the ECERS-R Early Childhood Environment Rating Scale was used, consisting of 7 areas or dimensions, and the BATELLE development inventory was used to assess the linguistic profile.Results: the sample consisted of 211 children, the most frequent ages in the population were those between 49 and 59 months with 53%, the age of 36 to 48 months with 44% and 3% ages between 60 at 71 months; (M = 50; DT = 7.5). A good educational environment was evidenced that allows children to reach a linguistic profile according to age; It was observed that 38% of these achieved a medium level and 20% of the children were at a low level. Conclusions: initial education is an opportunity that must be provided to all children, allowing them to acquire new knowledge, the Child Development Centers are responsible for this initial education is achieved successfully, these have fun places where the child You can run, play, ask and interact with others, developing skills and abilities for when you begin your school stage. Objetivo: determinar el ambiente educativo y el perfil lingüístico de los niños durante el periodo de educación inicial en los Centros de Desarrollo Infantil Modalidad Institucional en Turbaco y Arjona.Método: estudio cuantitativo, observacional y descriptivo; como instrumentos para la recolección de los datos se utilizó la Escala de Calificación del Ambiente de la Infancia Temprana ECERS-R, compuesta por 7 áreas o dimensiones y para la evaluación del perfil lingüístico se utilizó el inventario de desarrollo BATELLE.Resultados: la muestra estuvo conformada por 211 niños, las edades más frecuentes en la población fueron las comprendidas entre los 49 a 59 meses con un 53%, la edad de 36 a 48 meses con un 44% y un 3% las edades entre 60 a 71 meses; (M=50; DT=7,5). Se evidencio un ambiente educativo bueno que permite que los niños alcancen un perfil lingüístico acorde a la edad; se observó que un 38% de estos, logro un nivel medio y un 20% de los niños estuvo en un nivel bajo. Conclusiones: la educación inicial es una oportunidad que se les debe brindar a todos los niños y niñas, permitiendo adquirir nuevos conocimientos, los Centros de Desarrollo Infantil son los encargados de que esta educación inicial se logre con éxito, estos tienen lugares lúdicos donde el niño puede correr, tocar, preguntar e interactuar con otros, desarrollando habilidades y destrezas para cuando inicien su etapa escolar.