Interview with María Victoria Peralta, National Education Award of Chile. A video dedicated to the investigation of early childhood
Entrevista a María Victoria Peralta, Premio Nacional de Educación de Chile. Una vida dedicada a la investigación de la primera infancia
Author
Ocampo González, Aldo
López Andrada, Concepción
Gárate Vergara, Francisco
Abstract
The media have highlighted after obtaining the Chilean National Prize for Educational Sciences in 2019 that María Victoria Peralta is the first Kindergarten Educator to achieve this award. In her professional career, she has worked as a Kindergarten Educator and Classroom Teacher in the Chilean National School System, as well as in vulnerable schools. In the area of training new generations of educators, she is recognized for her contribution to initial teacher training. Those who have been her students highlight and value her teaching methodology from a propositive, critical, and projective perspective. She has been the National Coordinator of Preschool Education in the Ministry of Education of Chile (2002-2006), where one of her most notable achievements was the creation of a national curriculum for preschool education (girls and boys from zero to six years of age). She has also been an advisor to the Chilean Government on early childhood issues in several Latin American countries. This in-depth interview reviews some of her contributions in relation to initial teacher training and addresses issues related to diversity, inclusion and the construction of citizenship in Latin America. Los medios han destacado después de la obtención del Premio Nacional de Ciencias de la Educación de Chile en el año 2019 que María Victoria Peralta es la primera Educadora de Párvulos en lograr este galardón. En su trayectoria profesional, ha ejercido como Educadora de Párvulos y Profesora de aula en el Sistema Escolar Nacional chileno, cabe señalar del mismo modo su labor en establecimientos en condición de vulnerabilidad. En el ámbito de la formación de nuevas generaciones de educadoras y educadores es reconocida por su contribución en la formación inicial docente. Quienes han sido sus estudiantes, destacan y valoran su metodología de enseñanza desde una perspectiva propositiva, crítica y proyectiva. Ha sido Coordinadora Nacional de Educación Preescolar en el Ministerio de Educación de Chile (2002-2006), donde uno de sus logros más notables fue la creación de un plan de estudios nacional para la educación infantil (niñas y niños de cero a seis años de edad). Asimismo ha sido asesora del Gobierno de Chile en temas de la primera infancia en varios países de América Latina. En esta entrevista en profundidad se revisa algunos de sus aporten en relación a la formación inicial docente y se abordan problemáticas relacionadas con la diversidad, inclusión y la construcción de la ciudadanía en Latinoamérica.