MUSIC VS BULLYING: THE POWER OF MUSIC FROM THE FIRST CYCLE OF EARLY CHILDHOOD EDUCATION
MÚSICA VS BULLYING: EL PODER DE LA MÚSICA DESDE EL PRIMER CICLO DE LA EDUCACIÓN INFANTIL
Author
Fusté Forné, Maria
Abstract
Bullying requires the development and knowledge of resources for its prevention from a very early childhood stage. With this objective, the present study aims to analyse the power of music to reduce aggressiveness, improve interactions and respect, in order to prevent future bullying. From a theoretical perspective, the article raises the implications of music as a strategy for group cohesion, and it elaborates a proposal for practical implementation from the end of the first cycle of early childhood education. El acoso escolar requiere el desarrollo y conocimiento de los recursos para su prevención desde edades muy tempranas. Con este objetivo, el presente estudio pretende poner de relieve el poder de la música para reducir la agresividad, mejorar las interacciones y convivencia, para así prevenir el futuro bullying. Desde una perspectiva teórica, el artículo plantea las implicaciones de la música como estrategia y herramienta de cohesión de grupo, y realiza una propuesta de implementación práctica a partir del final del primer ciclo de la educación infantil.