• Journals
  • Discipline
  • Indexed
  • Institutions
  • About
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
View Item 
  •   Home
  • Universidad de Valparaíso
  • IEYA: Infancia, Educación y Aprendizaje
  • View Item
  •   Home
  • Universidad de Valparaíso
  • IEYA: Infancia, Educación y Aprendizaje
  • View Item

THE DEVELOPMENT OF PRACTICAL REASONING IN UNIVERSITY STUDENTS IN THE AREA OF HEALTH, ACCORDING TO MARTHA NUSSBAUM’S APPROACH

EL DESARROLLO DE LA RAZÓN PRÁCTICA EN ESTUDIANTES UNIVERSITARIAS DEL AMBITO DE LA SALUD, SEGÚN EL ENFOQUE DE MARTHA NUSSBAUM

Author
Oyarzun andrades, Paula

Esteban Bara, Francisco

Mellen Vinagre, Teodor

Full text
https://revistas.uv.cl/index.php/IEYA/article/view/2418
10.22370/ieya.2021.7.2.2418
Abstract
For centuries the study of human capabilities has aroused great interest among educators, philosophers and thinkers in the cultivation of human beings. The philosopher Martha Nussbaum developed the Capabilities Approach (CA), which recognizes practical reason as a tool to counteract gender inequities and advance social justice. The objective of the research was to understand the perception of the development of practical reason in female students who are in their fourth year of the Obstetrics and Childcare career at the University of Valparaiso (Chile) in the period 2017-2018, based on their experiences associated with the curriculum and university life. The approach was qualitative hermeneutic-phenomenological, through in-depth interviews. The results revealed significant information about the empowerment of critical thinking, creative imagination, expression of feelings and freedom of conscience, through various formative experiences, providing opportunities to increase and consolidate them throughout their lives, from social practices that promote respect for others from an inclusive perspective, ethical and biopsychosocial.
 
Por siglos el estudio de las capacidades humanas ha despertado gran interés entre educadores, filósofos y pensadores en torno al cultivo del ser humano. La filósofa Martha Nussbaum desarrolló el Enfoque de las Capacidades (EDC) en cuyo eje reconoce la razón práctica como herramienta para contrarrestar las inequidades de género y avanzar en materia de justicia social. El objetivo de la investigación fue comprender la percepción sobre el desarrollo de la razón práctica, en estudiantes de género femenino que cursaron cuarto año de la carrera de Obstetricia y Puericultura de la Universidad de Valparaíso (Chile) en el periodo 2017-2018, a partir de sus experiencias asociadas con su currículo y vida universitaria. El enfoque fue hermenéutico-fenomenológico de carácter cualitativo, a través de entrevistas en profundidad. Los resultados develaron información significativa sobre el rol  transformador de la universidad, a partir del fortalecimiento de capacidades vinculadas al razonamiento práctico en un contexto socioeducativo globalizado e inclusivo.
 
Metadata
Show full item record
Discipline
Artes, Arquitectura y UrbanismoCiencias Agrarias, Forestales y VeterinariasCiencias Exactas y NaturalesCiencias SocialesDerechoEconomía y AdministraciónFilosofía y HumanidadesIngenieríaMedicinaMultidisciplinarias
Institutions
Universidad de ChileUniversidad Católica de ChileUniversidad de Santiago de ChileUniversidad de ConcepciónUniversidad Austral de ChileUniversidad Católica de ValparaísoUniversidad del Bio BioUniversidad de ValparaísoUniversidad Católica del Nortemore

Browse

All of DSpaceCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

My Account

LoginRegister
Dirección de Servicios de Información y Bibliotecas (SISIB) - Universidad de Chile
© 2019 Dspace - Modificado por SISIB