THE DEVELOPMENT OF PRACTICAL REASONING IN UNIVERSITY STUDENTS IN THE AREA OF HEALTH, ACCORDING TO MARTHA NUSSBAUM’S APPROACH
EL DESARROLLO DE LA RAZÓN PRÁCTICA EN ESTUDIANTES UNIVERSITARIAS DEL AMBITO DE LA SALUD, SEGÚN EL ENFOQUE DE MARTHA NUSSBAUM
Author
Oyarzun andrades, Paula
Esteban Bara, Francisco
Mellen Vinagre, Teodor
Abstract
For centuries the study of human capabilities has aroused great interest among educators, philosophers and thinkers in the cultivation of human beings. The philosopher Martha Nussbaum developed the Capabilities Approach (CA), which recognizes practical reason as a tool to counteract gender inequities and advance social justice. The objective of the research was to understand the perception of the development of practical reason in female students who are in their fourth year of the Obstetrics and Childcare career at the University of Valparaiso (Chile) in the period 2017-2018, based on their experiences associated with the curriculum and university life. The approach was qualitative hermeneutic-phenomenological, through in-depth interviews. The results revealed significant information about the empowerment of critical thinking, creative imagination, expression of feelings and freedom of conscience, through various formative experiences, providing opportunities to increase and consolidate them throughout their lives, from social practices that promote respect for others from an inclusive perspective, ethical and biopsychosocial. Por siglos el estudio de las capacidades humanas ha despertado gran interés entre educadores, filósofos y pensadores en torno al cultivo del ser humano. La filósofa Martha Nussbaum desarrolló el Enfoque de las Capacidades (EDC) en cuyo eje reconoce la razón práctica como herramienta para contrarrestar las inequidades de género y avanzar en materia de justicia social. El objetivo de la investigación fue comprender la percepción sobre el desarrollo de la razón práctica, en estudiantes de género femenino que cursaron cuarto año de la carrera de Obstetricia y Puericultura de la Universidad de Valparaíso (Chile) en el periodo 2017-2018, a partir de sus experiencias asociadas con su currículo y vida universitaria. El enfoque fue hermenéutico-fenomenológico de carácter cualitativo, a través de entrevistas en profundidad. Los resultados develaron información significativa sobre el rol transformador de la universidad, a partir del fortalecimiento de capacidades vinculadas al razonamiento práctico en un contexto socioeducativo globalizado e inclusivo.