DIDACTIC OF THE ARTS WITH ICT, COLLABORATIVE LEARNING AND INTERDISCIPLINARITY IN THE INITIAL TRAINING OF TEACHERS
DIDÁCTICA DE LAS ARTES CON TIC, APRENDIZAJE COLABORATIVO E INTERDISCIPLINARIEDAD EN LA FORMACIÓN INICIAL DEL PROFESORADO
Author
Isusi-Fagoaga, Rosa
Sáez Alonso, Elena
Lizandra, Jorge
Abstract
Learning through information and communication technologies and interdisciplinarity as axes of pedagogical innovation, are aspects that should be promoted in Higher Education since the Bologna declaration, twenty years ago. However, they have not yet taken root enough in many university classrooms. That is why a study on an interdisciplinary experience developed by teachers in the didactic areas of musical, artistic and body expression with future teachers in training is presented. The objectives are to promote the use of ICT, new communication systems for academic work and collaborative and interdisciplinary learning among students. All this contributes to a renewal both in the teaching methodology and in the evaluation process, giving a more active role to the students while stimulating communication and coordination among the teaching staff. The methodology used has been fundamentally qualitative and the research-action method. The data collection techniques have been questionnaires for the students, the interactive dialogue, the teachers ‘field notebook and the group evaluation of the students’ audio-visual works. The sample was made up of 140 students from the Master’s Degree in Early Childhood Education at the University of Valencia. The results show the satisfaction of the students and teachers throughout the entire process. It can be concluded that the experience and study show an innovative good practice that can be optimized in the future and / or serve as inspiration for other university teachers. El aprendizaje mediante las tecnologías de la información y comunicación y la interdisciplinariedad como ejes de la innovación pedagógica son aspectos que se deben fomentar en la Educación Superior desde la declaración de Bolonia, hace ya veinte años. Sin embargo, todavía no han arraigado lo suficiente en muchas aulas universitarias. Es por ello que se presenta un estudio sobre una experiencia educativa desarrollada por profesorado de las áreas de didáctica de la expresión musical, plástica y corporal con futuros docentes en formación. Los objetivos son promover el uso de las TIC, nuevos sistemas de comunicación de los trabajos académicos y el aprendizaje colaborativo e interdisciplinar entre los estudiantes. Todo ello contribuye a una renovación tanto en la metodología docente como en el proceso de evaluación, otorgando un papel más activo al alumnado a la vez que favoreciendo la comunicación y coordinación entre el profesorado. La metodología empleada ha sido fundamentalmente cualitativa y el método la investigación-acción. Las técnicas de recogida de datos han sido cuestionarios realizados al alumnado, el diálogo interactivo, cuaderno de campo del profesorado y la evaluación grupal de los trabajos realizados con TIC del alumnado. La muestra han sido 140 estudiantes del Grado de Maestro en Educación Infantil de la Universitat de València. Los resultados muestran la satisfacción del alumnado y profesorado a lo largo de todo el proceso. Se puede concluir que la experiencia y estudio muestra una buena práctica innovadora que puede ser optimizada en el futuro y/o servir de inspiración a otros docentes universitarios.