Recurrences, Innovations, and Mismatches Around the Naming of Argentine Wines
Insistencias, novedades y desfases en torno al naming de vinos argentinos
Author
Centocchi, Claudio F.
Full text
https://www.revistas.usach.cl/ojs/index.php/rivar/article/view/551410.35588/rivar.v9i26.5514
Abstract
Despite its enormous importance for a brand, Naming appears as a minor field of knowledge within Branding. It is enough to observe the shortcomings of the classifications of brand names found in the scarce literature on the subject. This article proposes a different way of sorting brand names, depending on the different readings that they can generate as a result of semantic associations. This sorting derives from a semiotic analysis which is synchronic in production and takes the Argentine wine brands as a reference (380 names). This approach, which is disguised as a taxonomy, aims to highlight fundamental theoretical-methodological aspects, not prioritized in the specific literature, which ignores the processual and intersubjective dimensions of the brand. Finally, we describe a couple of names (brands), recently launched by wineries, which stand out for moving away from traditional variants in order to seduce the “postmodern” consumer. A pesar de la enorme importancia que posee el nombre para una marca, el naming aparece como un campo de saber menor dentro del branding. Basta con observar las falencias que presentan las clasificaciones de nombres de marca que se encuentran en la escasa literatura sobre la materia. Al respecto, el presente artículo propone un modo de ordenamiento distinto de los nombres de marca, según el recorrido de lectura que puede suscitar derivado de las asociaciones semánticas. Se desprende de un análisis semiótico, sincrónico en producción, que toma como referencia las marcas argentinas de vino (380 nombres). El planteo, que se disfraza de taxonomía, pretende destacar aspectos teórico-metodológicos fundamentales, que no se priorizan en la bibliografía específica, la cual se desentiende de las dimensiones procesual e intersubjetiva de la marca. Por último se describen un par de nombres (marcas) que fueron lanzados recientemente por bodegas, que llaman la atención por alejarse de las variantes tradicionales en pos de seducir al consumidor “posmoderno”.