Show simple item record

Diferencias en conducta agresiva entre adolescentes españoles, chinos y mexicanos

dc.creatorTorregrosa, María S.
dc.creatorInglés, Cándido J.
dc.creatorGarcía-Fernández, José M.
dc.creatorRuiz-Esteban, Cecilia
dc.creatorLópez-García, Karla S.
dc.creatorZhou, Xinyue
dc.date2010-12-01
dc.date.accessioned2022-08-30T15:16:14Z
dc.date.available2022-08-30T15:16:14Z
dc.identifierhttps://revistas.uautonoma.cl/index.php/ejep/article/view/852
dc.identifier10.30552/ejep.v3i2.41
dc.identifier.urihttps://revistaschilenas.uchile.cl/handle/2250/206789
dc.descriptionThe purpose of this study was to analyse aggressive behaviour differences among Spanish, Mexican and Chinese students of secondary education. The Antisocial Behaviour scale of the Teenage Inventory of Social Skills (TISS) was administered to 420 Spanish, 532 Mexican, and 431 Chinese, ranging from 12 to 15 years. Variance analyses showed that Chinese students presented significant higher levels of aggressiveness than Spanish and Mexican students. No differences were found among the last two groups. This pattern of results was similar by gender and age groups. Thus, all subsamples of Chinese students (boys, girls, 12-13 year olds, and 14-15 year olds) reported significant higher levels of aggressiveness than their Spanish and Mexican peers. However, differences found were of small and moderate magnitude. Results are discussed according to cultural dimensions of individualism vs. collectivism and power distance.en-US
dc.descriptionLa evidencia empírica ha revelado diferencias culturales en la expresión de la agresividad. El objetivo de este estudio fue analizar las diferencias de agresividad entre estudiantes españoles, mexicanos y chinos de Educación Secundaria. La escala de Conducta Antisocial del Teenage Inventory of Social Skills (TISS) fue administrada a 420 españoles, 532 mexicanos y 431 chinos, con edades comprendidas entre los 12 y los 15 años. Los análisis de varianza mostraron que los estudiantes chinos presentaron niveles significativamente más altos de agresividad que los estudiantes españoles y mexicanos, no encontrándose diferencias entre los dos últimos grupos. Este patrón de resultados fue similar por género y edad. Así, todas las submuestras de estudiantes chinos (chicos, chicas, 12-13 años y 14-15 años) informaron niveles significativamente más altos de agresividad que sus iguales españoles y mexicanos. Sin embargo, las diferencias encontradas fueron de magnitud pequeña y moderada. Los resultados son discutidos de acuerdo con las dimensiones culturales de individualismo vs. colectivismo y distancia de poder.es-ES
dc.formatapplication/pdf
dc.languagespa
dc.publisherUniversidad Autónoma de Chilees-ES
dc.relationhttps://revistas.uautonoma.cl/index.php/ejep/article/view/852/698
dc.rightsDerechos de autor 2010 European Journal of Education and Psychologyes-ES
dc.sourceEuropean Journal of Education and Psychology; Vol. 3 No. 2 (2010): (December, 2010); 167-176en-US
dc.sourceEuropean Journal of Education and Psychology; Vol. 3 Núm. 2 (2010): (Diciembre, 2010); 167-176es-ES
dc.source1989-2209
dc.source1888-8992
dc.source10.30552/ejep.v3i2
dc.titleEmpirical evidence has revealed cultural differences in the expression of aggressiveness.en-US
dc.titleDiferencias en conducta agresiva entre adolescentes españoles, chinos y mexicanoses-ES
dc.typeinfo:eu-repo/semantics/article
dc.typeinfo:eu-repo/semantics/publishedVersion


This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record