• Journals
  • Discipline
  • Indexed
  • Institutions
  • About
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
View Item 
  •   Home
  • Universidad Autónoma de Chile
  • European Journal of Education and Psychology
  • View Item
  •   Home
  • Universidad Autónoma de Chile
  • European Journal of Education and Psychology
  • View Item

Autonomy support in student’s resilience through a cognitive-social model of motivation

Apoyo a la autonomía en la resiliencia de los estudiantes a través de un modelo cognitivo-social de motivación

Author
Salazar-Ayala, Carla Mariela

Gastélum-Cuadras, Gabriel

Huéscar Hernández, Elisa

Moreno-Murcia, Juan Antonio

Full text
https://revistas.uautonoma.cl/index.php/ejep/article/view/1548
10.32457/ejep.v14i1.1548
Abstract
The present study tests the predictive relationship of teacher’s autonomy support on student resilience through a cognitive-social model of motivation. A total of 1149 students participated (52% male and 48% female) from fifth (n = 566) and sixth grade (n = 583) from elementary schools in the State of Chihuahua, Mexico. With a range of 10 and 13 years (M = 10.51; SD = .67). A positive prediction of autonomy support on resilience, through the mediator’s basic psychological needs, autonomous motivation, cooperation and affiliation was confirmed. Data reveal that fostering autonomy support is related to students' psychosocial well-being, strengthening adaptive and resilient behavior in the face of adversity. This predictive design is an important guide for the preparation and interventions that work on resilience, as well as cooperativity and affiliation, with strategies of autonomy support.
 
El presente estudio comprueba la relación predictiva del apoyo a la autonomía del profesor en la resiliencia de los estudiantes a través de un modelo cognitivo-social de motivación. Participaron 1149 estudiantes (52% hombres y 48% mujeres) de quinto (n = 566) y sexto grado (n = 583) de escuelas primarias del Estado de Chihuahua, México. Con un rango de 10 y 13 años (M = 10.51; DE = .67). Se confirmó una predicción positiva del apoyo a la autonomía sobre la resiliencia, a través de los mediadores necesidades psicológicas básicas, motivación autónoma, cooperación y afiliación. Los datos revelan que el fomento del apoyo a la autonomía se relaciona con el bienestar psicosocial de los estudiantes, fortaleciendo una conducta adaptativa y resiliente ante la adversidad. Este diseño predictivo es una guía importante para la preparación de intervenciones que trabajen la resiliencia, así como la cooperatividad y la afiliación, con estrategias de apoyo a la autonomía.
 
Metadata
Show full item record
Discipline
Artes, Arquitectura y UrbanismoCiencias Agrarias, Forestales y VeterinariasCiencias Exactas y NaturalesCiencias SocialesDerechoEconomía y AdministraciónFilosofía y HumanidadesIngenieríaMedicinaMultidisciplinarias
Institutions
Universidad de ChileUniversidad Católica de ChileUniversidad de Santiago de ChileUniversidad de ConcepciónUniversidad Austral de ChileUniversidad Católica de ValparaísoUniversidad del Bio BioUniversidad de ValparaísoUniversidad Católica del Nortemore

Browse

All of DSpaceCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

My Account

LoginRegister
Dirección de Servicios de Información y Bibliotecas (SISIB) - Universidad de Chile
© 2019 Dspace - Modificado por SISIB