Show simple item record

Apoyo a la autonomía en la resiliencia de los estudiantes a través de un modelo cognitivo-social de motivación

dc.creatorSalazar-Ayala, Carla Mariela
dc.creatorGastélum-Cuadras, Gabriel
dc.creatorHuéscar Hernández, Elisa
dc.creatorMoreno-Murcia, Juan Antonio
dc.date2021-06-02
dc.date.accessioned2022-08-30T15:16:38Z
dc.date.available2022-08-30T15:16:38Z
dc.identifierhttps://revistas.uautonoma.cl/index.php/ejep/article/view/1548
dc.identifier10.32457/ejep.v14i1.1548
dc.identifier.urihttps://revistaschilenas.uchile.cl/handle/2250/206929
dc.descriptionThe present study tests the predictive relationship of teacher’s autonomy support on student resilience through a cognitive-social model of motivation. A total of 1149 students participated (52% male and 48% female) from fifth (n = 566) and sixth grade (n = 583) from elementary schools in the State of Chihuahua, Mexico. With a range of 10 and 13 years (M = 10.51; SD = .67). A positive prediction of autonomy support on resilience, through the mediator’s basic psychological needs, autonomous motivation, cooperation and affiliation was confirmed. Data reveal that fostering autonomy support is related to students' psychosocial well-being, strengthening adaptive and resilient behavior in the face of adversity. This predictive design is an important guide for the preparation and interventions that work on resilience, as well as cooperativity and affiliation, with strategies of autonomy support.en-US
dc.descriptionEl presente estudio comprueba la relación predictiva del apoyo a la autonomía del profesor en la resiliencia de los estudiantes a través de un modelo cognitivo-social de motivación. Participaron 1149 estudiantes (52% hombres y 48% mujeres) de quinto (n = 566) y sexto grado (n = 583) de escuelas primarias del Estado de Chihuahua, México. Con un rango de 10 y 13 años (M = 10.51; DE = .67). Se confirmó una predicción positiva del apoyo a la autonomía sobre la resiliencia, a través de los mediadores necesidades psicológicas básicas, motivación autónoma, cooperación y afiliación. Los datos revelan que el fomento del apoyo a la autonomía se relaciona con el bienestar psicosocial de los estudiantes, fortaleciendo una conducta adaptativa y resiliente ante la adversidad. Este diseño predictivo es una guía importante para la preparación de intervenciones que trabajen la resiliencia, así como la cooperatividad y la afiliación, con estrategias de apoyo a la autonomía.es-ES
dc.formatapplication/pdf
dc.languageeng
dc.publisherUniversidad Autónoma de Chilees-ES
dc.relationhttps://revistas.uautonoma.cl/index.php/ejep/article/view/1548/1125
dc.rightsDerechos de autor 2021 Carla Salazar-Ayala, Gabriel Gastélum-Cuadras, Elisa Huéscar Hernández, Juan Antonio Moreno-Murciaes-ES
dc.rightshttps://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0es-ES
dc.sourceEuropean Journal of Education and Psychology; Vol. 14 No. 1 (2021): June 2021; 1-16en-US
dc.sourceEuropean Journal of Education and Psychology; Vol. 14 Núm. 1 (2021): Junio 2021; 1-16es-ES
dc.source1989-2209
dc.source1888-8992
dc.source10.32457/ejep.v14i1
dc.subjecteducación físicaes-ES
dc.subjectnecesidades psicológicases-ES
dc.subjectinteracción sociales-ES
dc.subjectcooperaciónes-ES
dc.subjectconductas adaptativases-ES
dc.subjectpsicologíaes-ES
dc.subjectautonomíaes-ES
dc.subjectphysical educationen-US
dc.subjectbasic psychological needsen-US
dc.subjectsocial interactionen-US
dc.subjectaffiliationen-US
dc.subjectcooperationen-US
dc.subjectadaptive behaviorsen-US
dc.subjectpsychologyen-US
dc.subjectresilienceen-US
dc.titleAutonomy support in student’s resilience through a cognitive-social model of motivationen-US
dc.titleApoyo a la autonomía en la resiliencia de los estudiantes a través de un modelo cognitivo-social de motivaciónes-ES
dc.typeinfo:eu-repo/semantics/article
dc.typeinfo:eu-repo/semantics/publishedVersion


This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record