Show simple item record

De la ocupación a la aculturación: escuela chilena y pueblo mapuche en los siglos XIX y XX

dc.creatorTurra Díaz, Omar
dc.date2021-11-20
dc.date.accessioned2022-08-31T21:11:48Z
dc.date.available2022-08-31T21:11:48Z
dc.identifierhttps://revistas.udec.cl/index.php/historia/article/view/6297
dc.identifier10.29393/RH18-45OTOA10045
dc.identifier.urihttps://revistaschilenas.uchile.cl/handle/2250/207410
dc.descriptionIn times in which the recognition and value of cultural diversity has turned into a profusely widespread dialogue. This article examines how the school system has historically not considered this perspective, in its educational relationship with the indigenous culture in the context of the formation of the State-Nation, the state school was precisely designed, in the 19th century, to homogenize the culture based on the interests of society's dominant groups. This was the principle that guided the educational logic within Chilean schools with regard to the Mapuche culture, in which the main aim turned out to be the assimilation of its population into the Chilean society. Only recently, late 20th century, the national curriculum has granted consideration, at least as a statement, to cultural diversity in its different levels of concretion, which constitutes an educational possibility of major relevancy for and significance to the Mapuche descendant's students.en-US
dc.descriptionEn tiempos en que el reconocimiento y valoración de la diversidad cultural se ha transformado en un discurso profusamente extendido. Este artículo examina cómo el sistema escolar nacional ha desconsiderado históricamente esta perspectiva en su relación educativa con la cultura mapuche. En el contexto de la formación del Estado-Nación, la escuela pública fue diseñada, en siglo XIX. precisamente, para homogeneizar la cultura, a partir de los intereses de los grupos dominantes de la sociedad. Este fue el principio que orientó la lógica educativa de la escuela chilena respecto a la cultura mapuche, en la que el objetivo central resultaba ser la asimilación de su población a la sociedad chilena. Sólo recientemente, a fines del siglo XX, el sistema curricular otorga consideración, al menos declarativamente, a la diversidad cultural en sus distintos niveles de concreción, lo que se constituye en una posibilidad educativa de mayor pertinencia y significación para los educandos de origen mapuche.es-ES
dc.formatapplication/pdf
dc.languagespa
dc.publisherDepartamento de Historia de la Facultad de Humanidades y Arte de la Universidad de Concepciónes-ES
dc.relationhttps://revistas.udec.cl/index.php/historia/article/view/6297/5862
dc.rightshttps://creativecommons.org/licenses/by/4.0es-ES
dc.sourceRevista de Historia; Vol. 1 Núm. 18-19 (2010); 213-222es-ES
dc.source0717-8832
dc.source0716-9108
dc.subjectdiversidad culturales-ES
dc.subjecthomogeneidad culturales-ES
dc.subjectescuela chilenaes-ES
dc.subjectcultura mapuchees-ES
dc.subjectcultural diversityen-US
dc.subjectcultural homogeneityen-US
dc.subjectchilean schoolen-US
dc.subjectmapuche cultureen-US
dc.titleFrom ocupation to culturization: chilean school and mapuche people on the XIX and XX centuryen-US
dc.titleDe la ocupación a la aculturación: escuela chilena y pueblo mapuche en los siglos XIX y XXes-ES
dc.typeinfo:eu-repo/semantics/article
dc.typeinfo:eu-repo/semantics/publishedVersion


This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record