• Journals
  • Discipline
  • Indexed
  • Institutions
  • About
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
View Item 
  •   Home
  • Universidad de Chile
  • Saberes Educativos
  • View Item
  •   Home
  • Universidad de Chile
  • Saberes Educativos
  • View Item

Role of Fluid Intelligence and Empathy in the Implicit and Explicit Prejudice in Schoolchildren

Rol de la inteligencia fluida y de la empatía en el prejuicio implícito y explícito en escolares

Author
Arriagada-Pastene, Diana

Valderrama-Gacitúa, Natalia

Salas-Guzmán, Natalia

Full text
https://revistas.uchile.cl/index.php/RSED/article/view/53814
10.5354/2452-5014.2019.53814
Abstract
This article is based on a research that, from the perspective of social neuroscience, aims to establish the impact of sociocognitive variables such as empathy and fluid intelligence in the manifestation of implicit and explicit prejudice of students with immigrant peers, within a commune in the Metropolitan Region of Chile. The research uses the IAT paradigm, a scale of attitudes towards multiculturalism (EAHMC), the Empathy Index (Bryant, 1982) and the application of the WISC IV to know the levels of fluid intelligence. The results of this investigation show a statistically significant relationship in the modulation of both empathy and fluid intelligence (f = 2,011, f = 2,991, f = 3,268, P
 
El presente artículo se basa en una investigación que, desde la mirada de la neurociencia social, se plantea como objetivo establecer el impacto que poseen variables sociocognitivas como la empatía y la inteligencia fluida en la manifestación de prejuicio implícito y explícito de estudiantes con pares inmigrantes, pertenecientes a una comuna de la Región Metropolitana. La investigación utiliza el paradigma IAT, una escala de actitudes hacia la multiculturalidad (EAHMC), el Empathy Index (Bryant, 1982) y la aplicación del WISC IV para conocer los niveles de inteligencia fluida. Los resultados de esta investigación muestran una relación estadísticamente significativa en la modulación tanto de la empatía como de la inteligencia fluida (f= 2,011, f=2,991, f=3,268, P
 
Metadata
Show full item record
Discipline
Artes, Arquitectura y UrbanismoCiencias Agrarias, Forestales y VeterinariasCiencias Exactas y NaturalesCiencias SocialesDerechoEconomía y AdministraciónFilosofía y HumanidadesIngenieríaMedicinaMultidisciplinarias
Institutions
Universidad de ChileUniversidad Católica de ChileUniversidad de Santiago de ChileUniversidad de ConcepciónUniversidad Austral de ChileUniversidad Católica de ValparaísoUniversidad del Bio BioUniversidad de ValparaísoUniversidad Católica del Nortemore

Browse

All of DSpaceCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

My Account

LoginRegister
Dirección de Servicios de Información y Bibliotecas (SISIB) - Universidad de Chile
© 2019 Dspace - Modificado por SISIB