The Third Teacher: Natural Space as a Catalyst for Effective Environmental Education
El tercer maestro: el espacio natural como catalizador para una educación ambiental efectiva
Author
Castillo-Retamal, Franklin
Cordero-Tapia, Fernanda
Abstract
Today we face an environmental situation and condition affected by the anthropic action at all levels, which, in a way, has been normalized. Although there are actions aiming to reduce the damage, a greater effort is needed to achieve autonomy of thought and freedom of action to act on the current scenario. Environmental education and education for sustainable development try, from their postulates, to approach or guide these processes and make them part of the human act. That is, to normalize environmental care, preservation and protection. From there, the natural landscape architecture becomes a classroom that is always open and welcoming, in which stimuli for valuable and permanent learning are intertwined. Hoy nos enfrentamos a una situación y condición ambiental afectada por la acción antrópica, en todos sus niveles, que de cierta forma se ha normalizado. Si bien existen acciones tendientes a aminorar los daños provocados, es necesario un esfuerzo mayor por alcanzar la autonomía de pensamiento y la libertad de acción para accionar frente al escenario actual. La educación ambiental y la educación para del desarrollo sustentable intentan desde sus postulados, acercar u orientar esos procesos y hacerlos parte del acto humano, vale decir, normalizar el cuidado, preservación y protección ambiental. Desde allí, la arquitectura natural del paisaje, se torna una sala de clases siempre abierta y acogedora, en la que se entrelazan estímulos para el aprendizaje valioso y permanente.