Socio-Emotional Education: Discussing its Implementation Within Chilean Educational Context
Educación socioemocional: discutiendo su implementación en el contexto educativo chileno
Author
Barría-Herrera, Pamela
Améstica-Abarca, José Manuel
Miranda-Jaña, Christian
Abstract
The consequences of recent health, social and political crisis have opened up new challenges for Chilean educational system, such as promoting social and emotional development among students. Within this framework, different models and perspectives regarding socio-emotional education and learning have gained relevance. Nevertheless, implementing these models in Chilean educational contexts requires discussing topics related to i) perspectives that may be adopted on emotions within educational processes, (ii) ways of understanding student’s and teacher’s roles in its implementation, and (iii) our own position upon social and emotional learning as an educational proposal. These elements are discussed in this essay. Las consecuencias de la crisis sanitaria, social y política reciente han planteado nuevos desafíos al sistema educativo chileno. Entre estos desafíos se encuentra propiciar el desarrollo socioemocional de sus estudiantes. En este contexto, distintos modelos y perspectivas sobre la educación y el aprendizaje socioemocional han adquirido gran relevancia y, a la vez, han puesto en evidencia que su implementación en el contexto educativo chileno requiere discutir aspectos como (i) la perspectiva a adoptar en torno a las emociones en los procesos educativos, (ii) la forma de comprender el rol de estudiantes y docentes involucrados/as en su implementación y (iii) el propio posicionamiento frente al desarrollo socioemocional como propuesta educativa. Estos elementos son discutidos en el presente ensayo.