Itinerary of Practical Training and Evaluation Milestone: An Experience for Curriculum Coherence, Integration and Progression
Itinerario de formación práctica e hito evaluativo: una experiencia para la coherencia, integración y progresión curricular
Author
Castro-Rubilar, Fancy
Rivas-Morales, Cristian
Abstract
This article presents a context analysis and accreditation criteria for pedagogy careers. Then, the experience of a higher education institution in the process of curricular renewal is exposed, revealing some curricular micro-design strategies that allow to strengthen the coherence, integration and progression of the Curriculum. The article also explores the theoretical background that supported the design of two mechanisms (practical training itinerary and evaluation milestone) and exposes a process methodology for the design of both, for the purposes of monitoring and evaluating the scope of the graduation profile and Curriculum. Este artículo da a conocer un análisis de contexto y criterios de acreditación para las carreras de pedagogía. Luego, se expone la experiencia de una institución de educación superior en proceso de renovación curricular, dando a conocer algunas estrategias de microdiseño curricular que permiten fortalecer la coherencia, integración y progresión del plan de estudios. El artículo explora, además, los antecedentes teóricos que respaldaron el diseño de dos mecanismos (itinerario de formación práctica e hito evaluativo) y expone una metodología de proceso para el diseño de ambos, para efectos de monitoreo y evaluación del alcance del perfil de egreso y plan de estudios.
Metadata
Show full item recordRelated items
Showing items related by title, author, creator and subject.
-
Learning to write in the new framework of Language and Communication: Theoretical concepts and models underlying the curriculum
Espinosa, María Jesús; Concha, Soledad. Pedagogical Studies; Vol. 41 Núm. 2 (2015); 325-344 -
Innovation in Curricular Construction: Theoretical and Practical Challenges in Chilean Curricular Reform
Pascual, Enrique; Pontificia Universidad Católica de Chile. Pensamiento Educativo. Revista de Investigación Educacional Latinoamericana; Vol 29, No 2 (2001): Innovación curricular; 38-73 -
Innovation in Curricular Construction: Theoretical and Practical Challenges in Chilean Curricular Reform
Pascual K, Enrique. Pensamiento Educativo, Revista de Investigación Latinoamericana (PEL); Vol. 29 Núm. 2 (2001): Innovación curricular; 37-73 Innovación en la construcción