Remote Emergency Classes, Tension and Resistance in Educational Spaces
Clases remotas de emergencia, tensión y resistencia en espacios educativos
Author
Paniagua-Valdebenito, Loreto
Abstract
Due to the suspension of face-to-face classes, educational systems have been forced to find a solution to guarantee access to education for children and adolescents. This phenomenon has brought a series of new and complex situations. The following reflection has as its central focus to philosophically problematize the context of emergency remote education, especially the classes that are carried out by video calls. Questions are raised as to whether or not the participants should turn on their cameras in these spaces and if the classes should (or not) be recorded and uploaded, considering that there are no particular protocols on accessing these types of files. Thus, philosophical reflection attempts to outline a position regarding these issues, without losing sight of the legal frameworks involved in them. A causa de la suspensión de las clases presenciales, los sistemas educacionales se han visto obligados a buscar una solución para garantizar el acceso a la educación de niños, niñas y adolescentes. Este fenómeno ha traído consigo una serie de situaciones nuevas y complejas. La siguiente reflexión tiene como foco central problematizar filosóficamente el contexto de la educación remota de emergencia, en especial las clases que se realizan por videollamadas. Se plantean interrogantes sobre si acaso los y las participantes deberían o no encender sus cámaras en estos espacios y si las clases deberían (o no) ser grabadas y subidas, considerando que no existen protocolos particulares sobre el acceso a este tipo de archivos. Así, la reflexión filosófica pretende perfilar una posición respecto a estos temas, sin perder de vista los marcos legales involucrados.