Professional Practice in the Context of a Pandemic: Some Reflections on the Chilean Education System
Práctica profesional en contexto de pandemia: algunas reflexiones sobre el sistema educativo chileno
Author
Pizarro-Vargas, Jorge
Abstract
The current context, in Chile and the world, has implied the realization of an abnormal pedagogical professional practice. It is worth reflecting on the teaching-learning processes and the methodologies that are being applied in the Chilean educational system in this context, where remote -emergency- classes have become the only way to maintain contact between the school and the students. students. From own experience of professional practice in the context of a pandemic, taking into account certain processes and methodologies, this article offers reflections regarding the Chilean educational system and how we are understanding the framework in which teachers and students are inserted. El contexto actual, en Chile y el mundo, ha implicado la realización de una práctica profesional pedagógica anormal. Cabe reflexionar sobre los procesos de enseñanza-aprendizaje y las metodologías que se están aplicando en el sistema educativo chileno en este contexto, donde las clases -de emergencia- a distancia se han convertido en la única forma de mantener el contacto entre la escuela y las/os estudiantes. A partir de la propia experiencia de práctica profesional en contexto de pandemia, tomando en cuenta determinados procesos y metodologías, el presente artículo ofrece reflexiones con respecto al sistema educativo chileno y a cómo estamos entendiendo el entramado en el cual nos insertamos las/os docentes y las/os estudiantes.