• Journals
  • Discipline
  • Indexed
  • Institutions
  • About
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
View Item 
  •   Home
  • Universidad de Chile
  • Saberes Educativos
  • View Item
  •   Home
  • Universidad de Chile
  • Saberes Educativos
  • View Item

Collaborative Work in Science from the Perspective of an Ecocritical Pedagogy

Trabajo colaborativo en ciencias desde la perspectiva de una pedagogía ecocrítica

Author
Chacón-Acuña, Carolina

Piñones-Cañete, César

Pastén-Molina, Daniela

Full text
https://revistas.uchile.cl/index.php/RSED/article/view/65846
10.5354/2452-5014.2022.65846
Abstract
This article presents an experience of collaborative work in the area of science, associated with the biodiversity of the Atacama Desert, in particular that related to terns. This initiative was carried out by three teachers from different subjects and establishments, during the 2020-2021 pandemic period in the city of Copiapó, Chile. A reflective practice was built based on five principles of professional development in the area of science, which were reviewed from the perspective of teacher autonomy and the pedagogy of the question proposed by Paulo Freire. Improvements in the design of teaching, the problematization, the development of dialogic logics in the classroom and the position that fits the teacher concerned about the conservation of biodiversity, in a global scenario of deepening extractivism, are discussed.
 
En este artículo se presenta una experiencia de trabajo colaborativo en el área de las ciencias, asociada a la biodiversidad del desierto de Atacama, en particular la referida a las golondrinas de mar. Esta iniciativa fue realizada por tres docentes de diferentes asignaturas y establecimientos, durante el periodo de pandemia 2020-2021 en la ciudad de Copiapó, Chile. Se construyó una práctica reflexiva basada en cinco principios de desarrollo profesional en el área de ciencias, los cuales fueron remirados bajo la perspectiva de la autonomía docente y la pedagogía de la pregunta que propuso Paulo Freire. Se discuten las mejoras en el diseño de la enseñanza, la problematización, el desarrollo de lógicas dialógicas en el aula y el posicionamiento que cabe a el o la docente preocupado/a por la conservación de la biodiversidad, en un escenario global de profundización del extractivismo.
 
Metadata
Show full item record
Discipline
Artes, Arquitectura y UrbanismoCiencias Agrarias, Forestales y VeterinariasCiencias Exactas y NaturalesCiencias SocialesDerechoEconomía y AdministraciónFilosofía y HumanidadesIngenieríaMedicinaMultidisciplinarias
Institutions
Universidad de ChileUniversidad Católica de ChileUniversidad de Santiago de ChileUniversidad de ConcepciónUniversidad Austral de ChileUniversidad Católica de ValparaísoUniversidad del Bio BioUniversidad de ValparaísoUniversidad Católica del Nortemore

Browse

All of DSpaceCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

My Account

LoginRegister
Dirección de Servicios de Información y Bibliotecas (SISIB) - Universidad de Chile
© 2019 Dspace - Modificado por SISIB