• Journals
  • Discipline
  • Indexed
  • Institutions
  • About
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
View Item 
  •   Home
  • Pontificia Universidad Católica de Chile
  • Diseña
  • View Item
  •   Home
  • Pontificia Universidad Católica de Chile
  • Diseña
  • View Item

Generative Allegories of Oppression and Emancipation: Reflecting with Computational Social Models

Alegorías generativas de opresión y emancipación: Reflexionando con modelos sociales computacionales

Author
Sosa, Ricardo

Full text
https://revistadisena.uc.cl/index.php/Disena/article/view/48341
10.7764/disena.21.Article.7
Abstract
This paper presents a computational approach to growing artificial societies (agent-based simulations) as an explicit, accessible, and systematic tool to visualize and generate insights and new questions about Paulo Freire’s concepts of oppression and emancipation. These models do not make claims of validity or prediction, instead, their value is to structure our thinking and support our understanding. Here, I use computational social simulations as generative allegories to reflect upon the role of designers in participatory, co-design, and social design contexts. The paper shows how Freirean ideas can help reframe design as a pedagogical craft based on dialogue and collective inquiry.
 
Este artículo presenta un enfoque compu­tacional para el crecimiento de sociedades artificiales (simulaciones basadas en agen­tes) como una herramienta explícita, acce­sible y sistemática para visualizar y generar ideas y nuevas preguntas sobre los concep­tos de opresión y emancipación de Paulo Freire. Estos modelos no requieren afirma­ciones de validez o predicción, sino que su valor radica en su capacidad de estructurar nuestro pensamiento y apoyar nuestra com­prensión. Aquí, utilizo simulaciones sociales computacionales como alegorías genera­tivas para reflexionar sobre el papel de los diseñadores en contextos participativos, de codiseño y de diseño social. El artículo muestra cómo las ideas freireanas pueden ayudar a replantear el diseño para transfor­marlo en un oficio pedagógico basado en el diálogo y la investigación colectiva.
 
Metadata
Show full item record
Discipline
Artes, Arquitectura y UrbanismoCiencias Agrarias, Forestales y VeterinariasCiencias Exactas y NaturalesCiencias SocialesDerechoEconomía y AdministraciónFilosofía y HumanidadesIngenieríaMedicinaMultidisciplinarias
Institutions
Universidad de ChileUniversidad Católica de ChileUniversidad de Santiago de ChileUniversidad de ConcepciónUniversidad Austral de ChileUniversidad Católica de ValparaísoUniversidad del Bio BioUniversidad de ValparaísoUniversidad Católica del Nortemore

Browse

All of DSpaceCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

My Account

LoginRegister
Dirección de Servicios de Información y Bibliotecas (SISIB) - Universidad de Chile
© 2019 Dspace - Modificado por SISIB