• Journals
  • Discipline
  • Indexed
  • Institutions
  • About
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
View Item 
  •   Home
  • Pontificia Universidad Católica de Chile
  • Diseña
  • View Item
  •   Home
  • Pontificia Universidad Católica de Chile
  • Diseña
  • View Item

Student Strike as a Critical Pedagogy Practice in Graphic Design Education

La huelga de estudiantes como práctica pedagógica crítica en la enseñanza del diseño gráfico

Author
A. B. M. Souza, Eduardo

Carneiro Cunha Filho, Paulo

Full text
https://revistadisena.uc.cl/index.php/Disena/article/view/49407
10.7764/disena.21.Article.5
Abstract
This article reports on and analyzes the experience of undergraduate Industrial Arts Graphic Design students autonomously planning and holding an event (préocupe) using action research methods to address two issues: fragmentation of the student body and the feeling of inadequacy. By framing Vieira Pinto’s concepts of 'work' and 'critical consciousness', this research confirmed that students’ existential reality is akin to that of the working classes: they both work for others when performing their regular activities. The paper presents the statements of students gathered in a collective interview to demonstrate that préocupe instantiated the pedagogical essence of striking: developing the class’s critical consciousness. This work pertains to other initiatives challenging the spread of neoliberal education worldwide, and is a meaningful contribution to critical pedagogy practices in design education, with accounts of students developing both operational graphic design skills and critical consciousness autonomously.
 
Este artículo relata y analiza la experien­cia de los estudiantes de Diseño Gráfico para las Artes Industriales que planifican y realizan de forma autónoma un evento (denominado préocupe) utilizando métodos de investigación-acción para abordar dos asuntos: la fragmentación del alumnado y el sentimiento de inadecuación. Enmarcando los conceptos de “trabajo” y “conciencia crítica” de Vieira Pinto, esta investigación confirmó que la realidad existencial de los estudiantes es afín a la de las clases traba­jadoras: ambos grupos trabajan para otros cuando realizan sus actividades habituales. El artículo presenta las declaraciones de los alumnos, tal como fueron recogidas en una entrevista colectiva, para demostrar que el préocupe instanciaba la esencia pedagógica de la huelga: desarrollar la conciencia crítica de clase. Este trabajo se relaciona con otras iniciativas que desafían la propagación de la educación neoliberal en todo el mundo y es una contribución significativa a las prác­ticas de pedagogía crítica en la enseñanza del diseño, con relatos de estudiantes que desarrollan tanto las habilidades operativas del diseño gráfico como la conciencia crítica de forma autónoma.
 
Metadata
Show full item record
Discipline
Artes, Arquitectura y UrbanismoCiencias Agrarias, Forestales y VeterinariasCiencias Exactas y NaturalesCiencias SocialesDerechoEconomía y AdministraciónFilosofía y HumanidadesIngenieríaMedicinaMultidisciplinarias
Institutions
Universidad de ChileUniversidad Católica de ChileUniversidad de Santiago de ChileUniversidad de ConcepciónUniversidad Austral de ChileUniversidad Católica de ValparaísoUniversidad del Bio BioUniversidad de ValparaísoUniversidad Católica del Nortemore

Browse

All of DSpaceCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

My Account

LoginRegister
Dirección de Servicios de Información y Bibliotecas (SISIB) - Universidad de Chile
© 2019 Dspace - Modificado por SISIB