Pedagogical approaches and teaching strategies in education of young and adult people
Enfoques pedagógicos y estrategias didácticas en educación de personas jóvenes y adultas
Author
López Ibáñez, Karen
Cardenasso Carrasco, Valeria
Abstract
In Chile, the regular modality of Youth and Adult Education is aimed at people who for different reasons have not completed compulsory schooling at the age stipulated for that.
This article retakes the results of a study carried out between 2016 and 2017, whose purpose was to know from the perceptions of teachers who work at the basic education of regular mode of YAE, the most appropriate didactic strategies in relation to the bio-psycho-social characteristics that they identify in their students, in order to later establish what approach these strategies follow.
Within the framework of a qualitative study, data on these strategies were obtained through semi-structured interviews and focus groups with teachers from three schools in the Región Metropolitana.
In the three cases studied, the selection of strategies accounts for the coexistence of elements of the traditional approach and the contructivist approach, evidencing a process of transition towards a contructivist approach, based on an inclusive paradigm that tries to attend of the diversity of characteristics of the students who participate in the modality. En Chile, la modalidad regular de Educación de Personas Jóvenes y Adultas (EPJA) se dirige a quienes, por diferentes razones, no han concluido la escolaridad obligatoria en la edad estipulada para ello.
El presente artículo retoma los resultados de un estudio realizado entre 2016 y 2017, cuyo propósito fue conocer, a partir de las percepciones de los docentes que se desempeñan en educación básica en la modalidad regular de EPJA, las estrategias didácticas más apropiadas en relación con las características bio-psico-sociales que identifican en sus estudiantes, a fin de establecer posteriormente a qué enfoque pedagógico adscriben esas estrategias.
En el marco de un estudio cualitativo, se obtuvieron datos sobre dichas estrategias mediante entrevistas semiestructuradas y grupos focales con docentes de tres centros educativos de la Región Metropolitana.
En los tres casos estudiados, la selección de estrategias da cuenta de la coexistencia de elementos del enfoque tradicional y del enfoque constructivista, evidenciándose un proceso de transición hacia este último enfoque a partir de un paradigma inclusivo que intenta atender a la diversidad de características de los y las estudiantes.