• Journals
  • Discipline
  • Indexed
  • Institutions
  • About
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
View Item 
  •   Home
  • Pontificia Universidad Católica de Chile
  • Onomázein: Revista de Linguística, Filología y Traducción
  • View Item
  •   Home
  • Pontificia Universidad Católica de Chile
  • Onomázein: Revista de Linguística, Filología y Traducción
  • View Item

Exploring the opportunities for the minoritized language in the school. A quantitative research on attitudes towards Aragonese language

Explorando las oportunidades de la lengua minorizada en la escuela. Una investigación cuantitativa sobre actitudes hacia el aragonés

Author
Campos Bandrés, Iris Orosia

Tabernero Sala, Rosa María

Full text
http://onomazein.letras.uc.cl/index.php/onom/article/view/29569
10.7764/onomazein.47.04
Abstract
Aragón is one of the plurilingual regions of Spain. Unlike other regions of the State, in Aragón, the protection of the minority languages has a short trajectory. This protection has been intensified since 2015, when the first regional institution in charge of language planning was created. Furthermore, 2018 marks the 20th aniversary of the introduction of Aragonese language in some schools of Huesca province. Nevertheless, there is still few scientific data about the situation and prospects of this minoritized language in the educational area. Our research is focused on the main factors that determine the attitudes towards Aragonese among the families of primary education children. The results show a neutral attitude with a positive trend towards Aragonese. Moreover, the significant influence of some factors like the provenance and the previous contact with Aragonese or other minority languages has been noted
 
Aragón es una de las comunidades autónomas plurilingües de España. A diferencia de otras comunidades del Estado, en este territorio la protección de las lenguas minoritarias cuenta con una escasa trayectoria, la cual se ha intensificado desde 2015, con la creación de la primera Dirección General de Política Lingüística. Asimismo, en 2018 se cumplen dos décadas de la entrada de la lengua aragonesa en algunas escuelas de la provincia de Huesca. Sin embargo, apenas existen datos sobre la situación y perspectivas de esta lengua minorizada en el ámbito educativo. La investigación que presentamos indaga en los factores que determinan las actitudes hacia el aragonés de las familias del alumnado altoaragonés de educación primaria, así como en el valor que otorgan a la lengua minorizada en el ámbito educativo. Los resultados muestran la presencia de una actitud mayoritaria neutral con tendencia positiva, así como el influjo significativo de variables como la procedencia y el contacto con esta u otras lenguas minoritarias
 
Metadata
Show full item record

Related items

Showing items related by title, author, creator and subject.

  • The Linguistic Pitfall for Konstantierungen (or Schlick’s Foundation of Belief) as Language of Thought or Natural Language Sentences 

    Mahler, Carolina. Logos: Revista de Lingüística, Filosofía y Literatura; Vol. 27 Núm. 2 (2017); 246-252
  • English language learning and learner empowerment: a mixed-method study of pre-service English teachers’ narratives on language, power and identity 

    López Gándara, Yiyi. Onomázein ; Número especial VI: Investigación en enseñanza de lenguas desde una perspectiva global ; 23-43
  • Linking Content and Language-Integrated Learning (CLIL) and Task-based Language Teaching (TBLT) in an effective way: a methodological proposal 

    Lopes, António. Onomázein ; Número especial VI: Investigación en enseñanza de lenguas desde una perspectiva global ; 05-22
Discipline
Artes, Arquitectura y UrbanismoCiencias Agrarias, Forestales y VeterinariasCiencias Exactas y NaturalesCiencias SocialesDerechoEconomía y AdministraciónFilosofía y HumanidadesIngenieríaMedicinaMultidisciplinarias
Institutions
Universidad de ChileUniversidad Católica de ChileUniversidad de Santiago de ChileUniversidad de ConcepciónUniversidad Austral de ChileUniversidad Católica de ValparaísoUniversidad del Bio BioUniversidad de ValparaísoUniversidad Católica del Nortemore

Browse

All of DSpaceCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

My Account

LoginRegister
Dirección de Servicios de Información y Bibliotecas (SISIB) - Universidad de Chile
© 2019 Dspace - Modificado por SISIB