• Journals
  • Discipline
  • Indexed
  • Institutions
  • About
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
View Item 
  •   Home
  • Pontificia Universidad Católica de Chile
  • Onomázein: Revista de Linguística, Filología y Traducción
  • View Item
  •   Home
  • Pontificia Universidad Católica de Chile
  • Onomázein: Revista de Linguística, Filología y Traducción
  • View Item

“To catch”, Experience Representation in the Narratives of Children with Intellectual Disabilities

“Atrapar”, representación de la experiencia en narraciones de niños con discapacidad intelectual

Author
Manghi H, Dominique

Otárola C, Fabiola

Godoy E, Gerardo

Aranda G, Isabel

Full text
http://onomazein.letras.uc.cl/index.php/onom/article/view/29643
10.7764/onomazein.44.03
Abstract
There is limited research that deepens into the characteristics of communicative resources and meanings exchanged in the communication of children with intellectual disabilities. The present study is positioned in a social semiotic paradigm to explore the semantic functions of nonverbal resources in the representation of experience in the narratives of children with intellectual disabilities. From a multimodal approach to communication we recognize the semiotic value of all resources for the construction of meanings. Based on an audiovisual corpus of narratives of four children with intellectual disabilities, we develop a multimodal discourse analysis of a recounting task with visual support of a picture book, focused on ideational metafunction. The results show that narrators construct the narrative knot “catch” through semiotic ensembles that include different types of deictic gestures on the images of the picture book and pantomime. These semiotic ensembles allow the intersemiotic construction of both actions and the participants Agent and Goal, as well as reactions: Reactor and Phenomenon. The discourse analysis of this research as well as the preliminary data open the doors to new questions about the communication of this singular group of narrators
 
Existen escasas investigaciones que profundizan en las características de los recursos comunicativos y significados intercambiados en la comunicación de niños con discapacidad intelectual. El presente estudio se posiciona en un paradigma comunicativo semiótico social para explorar las funciones semánticas de recursos no verbales en la representación de la experiencia de narraciones de niños con discapacidad intelectual. Desde un enfoque multimodal de la comunicación que reconoce el valor semiótico de todos los recursos para la construcción de significados, se lleva a cabo un análisis multimodal del discurso centrado en la metafunción ideacional a un corpus audiovisual de cuatro narraciones de escolares con discapacidad intelectual basadas en una tarea de recontado con apoyo visual de un libro álbum. Los resultados de la exploración muestran que los narradores construyen el nudo narrativo “atrapar” mediante ensamblajes semióticos que incluyen gestos deícticos de distinto tipo sobre las imágenes del cuento y pantomima. Sus ensamblajes semióticos permiten construir de manera intersemiótica tanto acciones como a los participantes Agente y Meta, así como reacciones y Reactor y Fenómeno. Tanto el análisis del discurso de este estudio como sus resultados preliminares abren las puertas a nuevas preguntas sobre la comunicación de este grupo singular de narradores.
 
Metadata
Show full item record
Discipline
Artes, Arquitectura y UrbanismoCiencias Agrarias, Forestales y VeterinariasCiencias Exactas y NaturalesCiencias SocialesDerechoEconomía y AdministraciónFilosofía y HumanidadesIngenieríaMedicinaMultidisciplinarias
Institutions
Universidad de ChileUniversidad Católica de ChileUniversidad de Santiago de ChileUniversidad de ConcepciónUniversidad Austral de ChileUniversidad Católica de ValparaísoUniversidad del Bio BioUniversidad de ValparaísoUniversidad Católica del Nortemore

Browse

All of DSpaceCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

My Account

LoginRegister
Dirección de Servicios de Información y Bibliotecas (SISIB) - Universidad de Chile
© 2019 Dspace - Modificado por SISIB