Show simple item record

“Atrapar”, representación de la experiencia en narraciones de niños con discapacidad intelectual

dc.creatorManghi H, Dominique
dc.creatorOtárola C, Fabiola
dc.creatorGodoy E, Gerardo
dc.creatorAranda G, Isabel
dc.date2019-06-30
dc.date.accessioned2022-12-01T19:42:59Z
dc.date.available2022-12-01T19:42:59Z
dc.identifierhttp://onomazein.letras.uc.cl/index.php/onom/article/view/29643
dc.identifier10.7764/onomazein.44.03
dc.identifier.urihttps://revistaschilenas.uchile.cl/handle/2250/216552
dc.descriptionThere is limited research that deepens into the characteristics of communicative resources and meanings exchanged in the communication of children with intellectual disabilities. The present study is positioned in a social semiotic paradigm to explore the semantic functions of nonverbal resources in the representation of experience in the narratives of children with intellectual disabilities. From a multimodal approach to communication we recognize the semiotic value of all resources for the construction of meanings. Based on an audiovisual corpus of narratives of four children with intellectual disabilities, we develop a multimodal discourse analysis of a recounting task with visual support of a picture book, focused on ideational metafunction. The results show that narrators construct the narrative knot “catch” through semiotic ensembles that include different types of deictic gestures on the images of the picture book and pantomime. These semiotic ensembles allow the intersemiotic construction of both actions and the participants Agent and Goal, as well as reactions: Reactor and Phenomenon. The discourse analysis of this research as well as the preliminary data open the doors to new questions about the communication of this singular group of narratorsen-US
dc.descriptionExisten escasas investigaciones que profundizan en las características de los recursos comunicativos y significados intercambiados en la comunicación de niños con discapacidad intelectual. El presente estudio se posiciona en un paradigma comunicativo semiótico social para explorar las funciones semánticas de recursos no verbales en la representación de la experiencia de narraciones de niños con discapacidad intelectual. Desde un enfoque multimodal de la comunicación que reconoce el valor semiótico de todos los recursos para la construcción de significados, se lleva a cabo un análisis multimodal del discurso centrado en la metafunción ideacional a un corpus audiovisual de cuatro narraciones de escolares con discapacidad intelectual basadas en una tarea de recontado con apoyo visual de un libro álbum. Los resultados de la exploración muestran que los narradores construyen el nudo narrativo “atrapar” mediante ensamblajes semióticos que incluyen gestos deícticos de distinto tipo sobre las imágenes del cuento y pantomima. Sus ensamblajes semióticos permiten construir de manera intersemiótica tanto acciones como a los participantes Agente y Meta, así como reacciones y Reactor y Fenómeno. Tanto el análisis del discurso de este estudio como sus resultados preliminares abren las puertas a nuevas preguntas sobre la comunicación de este grupo singular de narradores.es-ES
dc.formatapplication/pdf
dc.languagespa
dc.publisherFacultad de Letras de la Pontificia Universidad Católica de Chilees-ES
dc.relationhttp://onomazein.letras.uc.cl/index.php/onom/article/view/29643/23133
dc.sourceOnomázein ; No. 44: 2019; 37-62en-US
dc.sourceOnomázein ; Núm. 44: 2019; 37-62es-ES
dc.source0718-5758
dc.subjectmultimodalityen-US
dc.subjectcommunicationen-US
dc.subjectintellectual disabilityen-US
dc.subjectideational metafunctionen-US
dc.subjectgesturesen-US
dc.subjectmultimodalidades-ES
dc.subjectcomunicaciónes-ES
dc.subjectdiscapacidad intelectuales-ES
dc.subjectmetafunción ideacionales-ES
dc.subjectgestos.es-ES
dc.title“To catch”, Experience Representation in the Narratives of Children with Intellectual Disabilitiesen-US
dc.title“Atrapar”, representación de la experiencia en narraciones de niños con discapacidad intelectuales-ES
dc.typeinfo:eu-repo/semantics/article
dc.typeinfo:eu-repo/semantics/publishedVersion


This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record