“How would you prefer education to be regarding languages?” Mexican students’ language attitudes
“¿Cómo le gustaría que fuese la educación en lo referente a las lenguas?” Actitudes lingüísticas del alumnado mexicano
Author
Corral Pérez, Isabel
Full text
https://onomazein.letras.uc.cl/index.php/onom/article/view/3032310.7764/onomazein.amerindias.04
Abstract
This research presents the results of a study on language attitudes of Mexican university stu-dents. This work was carried out through the design and implementation of a sociolinguistic questionnaire, which was applied to a sample of students from the Autonomous University of Chapingo (UACh), located in the city of Texcoco de Mora in the state of Mexico. This is an interesting institution due to its agricultural orientation, what makes students relevant informants owing to their lack of specific sociolinguistic training, and because of the great ethnic diversity of the abovementioned university.The main objective of this work is to explore Mexican students’ language attitudes towards the indigenous language speakers, including the attitudes of the students that iden-tify themselves as indigenous regarding their endogroup. We also want to verify if there are significant differences according to the ethnic category of the informant. Esta investigación presenta los resultados de un estudio sobre las actitudes lingüísticas del alumnado universitario en México. Dicho trabajo se llevó a cabo mediante el diseño y la implementación de un cuestionario sociolingüístico que se aplicó a una muestra de estudiantes de la Universidad Autónoma Chapingo (UACh), ubicada en la ciudad de Texcoco de Mora en el estado de México. Se trata de una institución interesante por su orientación agrícola, lo que convierte a sus alumnos en informantes pertinentes, dado que no cuentan con formación sociolingüística específica, y por la gran diversidad étnica de sus alumnos.El objetivo principal de este trabajo es conocer las actitudes lingüísticas del alumnado universitario mexicano hacia los hablantes de lenguas indígenas, incluidas las del alumnado con autoadscripción indígena hacia su endogrupo, y comprobar si existen diferencias destacables de acuerdo con la categoría étnica del informante.