Show simple item record

“¿Cómo le gustaría que fuese la educación en lo referente a las lenguas?” Actitudes lingüísticas del alumnado mexicano

dc.creatorCorral Pérez, Isabel
dc.date2017-10-31
dc.identifierhttps://onomazein.letras.uc.cl/index.php/onom/article/view/30323
dc.identifier10.7764/onomazein.amerindias.04
dc.descriptionThis research presents the results of a study on language attitudes of Mexican university stu-dents. This work was carried out through the design and implementation of a sociolinguistic questionnaire, which was applied to a sample of students from the Autonomous University of Chapingo (UACh), located in the city of Texcoco de Mora in the state of Mexico. This is an interesting institution due to its agricultural orientation, what makes students relevant informants owing to their lack of specific sociolinguistic training, and because of the great ethnic diversity of the abovementioned university.The  main  objective  of  this  work  is  to  explore  Mexican  students’  language  attitudes  towards the indigenous language speakers, including the attitudes of the students that iden-tify themselves as indigenous regarding their endogroup. We also want to verify if there are significant differences according to the ethnic category of the informant.en-US
dc.descriptionEsta investigación presenta los resultados de un estudio sobre las actitudes lingüísticas del alumnado universitario en México. Dicho trabajo se llevó a cabo mediante el diseño y la implementación de un cuestionario sociolingüístico que se aplicó a una muestra de estudiantes de la Universidad Autónoma Chapingo (UACh), ubicada en la ciudad de Texcoco de Mora en el estado de México. Se trata de una institución interesante por su orientación agrícola, lo que convierte a sus alumnos en informantes pertinentes, dado que no cuentan con formación sociolingüística específica, y por la gran diversidad étnica de sus alumnos.El objetivo principal de este trabajo es conocer las actitudes lingüísticas del alumnado universitario mexicano hacia los hablantes de lenguas indígenas, incluidas las del alumnado con autoadscripción indígena hacia su endogrupo, y comprobar si existen diferencias destacables de acuerdo con la categoría étnica del informante.es-ES
dc.formatapplication/pdf
dc.languagespa
dc.publisherFacultad de Letras de la Pontificia Universidad Católica de Chilees-ES
dc.relationhttps://onomazein.letras.uc.cl/index.php/onom/article/view/30323/23653
dc.sourceOnomázein ; Número especial III: Las lenguas amerindias en Iberoamérica: retos para el siglo XXI; 35-57es-ES
dc.sourceOnomázein ; Special Issue III: Las lenguas amerindias en Iberoamérica: retos para el siglo XXI; 35-57en-US
dc.source0718-5758
dc.subjectMexicoen-US
dc.subjectindigenous languagesen-US
dc.subjectlanguage attitudesen-US
dc.subjectintercultural educationen-US
dc.subjectlinguistic rights.en-US
dc.subjectMéxicoes-ES
dc.subjectlenguas indígenases-ES
dc.subjectactitudes lingüísticases-ES
dc.subjecteducación interculturales-ES
dc.subjectderechos lingüísticoses-ES
dc.title“How would you prefer education to be regarding languages?” Mexican students’ language attitudesen-US
dc.title“¿Cómo le gustaría que fuese la educación en lo referente a las lenguas?” Actitudes lingüísticas del alumnado mexicanoes-ES
dc.typeinfo:eu-repo/semantics/article
dc.typeinfo:eu-repo/semantics/publishedVersion


This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record