• Journals
  • Discipline
  • Indexed
  • Institutions
  • About
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
View Item 
  •   Home
  • Pontificia Universidad Católica de Chile
  • Onomázein: Revista de Linguística, Filología y Traducción
  • View Item
  •   Home
  • Pontificia Universidad Católica de Chile
  • Onomázein: Revista de Linguística, Filología y Traducción
  • View Item

The development of academic argumentative writing: discourse markers

El desarrollo de la escritura argumentativa académica: los marcadores discursivos1

Author
Errázuriz Cruz, María Constanza

Full text
http://onomazein.letras.uc.cl/index.php/onom/article/view/30425
10.7764/onomazein.30.13
Abstract
The difficulties that college students and initial teacher training programs have to produce academic texts have been highlighted by INICIA test (assessment of graduates of education) and several studies in the area of academic literacy (Carlino, 2005; Castelló, 2009; Foster & Russell, 2002; Parodi, 2010; Swales & Feak, 2004). It is for this reason that this study addressed problems of writing that students have nowadays, through the analysis of the use of discourse markers in argumentative texts (Ducrot, 2001; Martín Zorraquino & Portolés, 1999; Montolío, 2001; Portolés, 1998 & 2010). The corpus consisted of 40 essays written by students of Elementary Education and 40 essays of the previous group after an academic literacy plan. With regard to the methodology, it is a descriptive and quantitative study of texts and discourse markers, as they evaluated the effectiveness of essays using a rubric and analyzed its structure and functioning of their discourse markers. The correspondence between the appropriateness of these links and the logical progression of essays in which they operate was observed, and thus it was found that discourse markers have a prominent role in inference processing and producing coherent texts. Finally, it was also found that the development of academic writing through a plan aimed to their teachers had a positive impact on the students' texts. 
 
Las dificultades de los estudiantes universitarios y de programas de formación inicial docente para producir textos en ámbitos académicos han sido evidenciadas por la prueba INICIA (evaluación de los egresados de pedagogía) y diversas investigaciones del área de la alfabetización académica (Carlino, 2005; Castelló, 2009; Foster y Russell, 2002; Parodi, 2010; Swales y Feak, 2004). Es por esta razón que en este estudio se abordaron los problemas de escritura que actualmente tienen los estudiantes, a partir del análisis del uso de los marcadores discursivos en sus textos argumentativos (Ducrot, 2001; Martín Zorraquino y Portolés, 1999; Montolío, 2001; Portolés, 1998 y 2010). El corpus escogido consistió en 40 ensayos escritos por estudiantes de Pedagogía General Básica y 40 textos del grupo anterior luego de la aplicación de un plan de alfabetización académica externo a la investigación. Con respecto a la metodología, corresponde a un estudio descriptivo y cuantitativo de los ensayos y sus conectores, pues se evaluó la efectividad de los ensayos mediante una rúbrica y se analizó su estructura y el funcionamiento de sus nexos. De este modo, se comprobó el rol preponderante que poseen los marcadores discursivos para el procesamiento de las inferencias y la producción de textos coherentes, ya que se observó la correspondencia que existe entre la adecuación de estos nexos y la progresión lógica de los ensayos en donde funcionan. Por último, también se constató que el desarrollo de la escritura académica a través de un plan dirigido a sus docentes tuvo un impacto positivo en las producciones de textos de los estudiantes. 
 
Metadata
Show full item record
Discipline
Artes, Arquitectura y UrbanismoCiencias Agrarias, Forestales y VeterinariasCiencias Exactas y NaturalesCiencias SocialesDerechoEconomía y AdministraciónFilosofía y HumanidadesIngenieríaMedicinaMultidisciplinarias
Institutions
Universidad de ChileUniversidad Católica de ChileUniversidad de Santiago de ChileUniversidad de ConcepciónUniversidad Austral de ChileUniversidad Católica de ValparaísoUniversidad del Bio BioUniversidad de ValparaísoUniversidad Católica del Nortemore

Browse

All of DSpaceCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

My Account

LoginRegister
Dirección de Servicios de Información y Bibliotecas (SISIB) - Universidad de Chile
© 2019 Dspace - Modificado por SISIB