Conceptual metaphor analysis of teacher’s social images in pre-service teachers
Análisis de metáforas conceptuales sobre la imagen social del profesorado en estudiantes de pedagogía
Author
Alarcón, Paola
Díaz, Claudio
Vergara, Jorge
Vásquez, Víctor
Torres, Claudio
Abstract
This article presents a conceptual metaphor analysis of teacher’s social images in a group of Chilean pre-service teachers. The theoretical framework is based on conceptual metaphors. The aims of the study are to describe the metaphoric categories per cohort of students, to establish similarities and differences, and to determine the stability of the obtained metaphoric categories. From 2012 to 2014, a written prompt was administered to first year pre-service teachers, and in 2015 this instrument was also given to fifth year pre-service teachers to whom a focus group interview was run to deepen the information provided by the written prompt. A scale was given to them afterwards to classify the metaphoric categories, according to their level of representation. The results show that social and professional context factors have an impact on the configuration of the concepts with which the participants think teachers are represented by society. Se presenta un análisis de metáforas conceptuales sobre la imagen social de los docentes en un grupo de estudiantes de pedagogía de una universidad chilena. El marco teórico se basa en la metáfora conceptual. Los objetivos del estudio son describir las categorías metafóricas por cohorte; establecer similitudes y diferencias entre las cohortes, y determinar la estabilidad de las categorías metafóricas obtenidas. Desde 2012 a 2014 se aplicó un instrumento de entrada escrita a estudiantes de 1.er año. En 2014 se aplicó también a estudiantes de 5.º año, con quienes se realizó además un grupo focal para profundizar la información obtenida en el instrumento de entrada escrita; luego se les aplicó una escala para clasificar las categorías metafóricas según su nivel de representatividad. Los resultados muestran que los factores del contexto social y profesional inciden en la configuración de los conceptos con que los sujetos creen que el profesorado es representado por la sociedad.
Metadata
Show full item recordRelated items
Showing items related by title, author, creator and subject.
-
G.E.M Anscombe on the Conceptual Priority of a Theory of Intentional Action: G.E.M. Anscombre on the conceptual anteriority of a theory of an intentional action
von dem Bussche Rivera, Matias. Aporía · Revista Internacional de Investigaciones Filosóficas; Núm. 23 (2022): Aporía · Revista Internacional de Investigaciones Filosóficas; 4-21 -
Conceptual contributions to the study of asymmetries, cultural essentialism and racial differentiation in Latin America: Conceptual contributions to the study of asymmetries, cultural essentialism and racial differentiation in Latin America
Aguerre, Lucía. Revista nuestrAmérica; Vol. 10 Núm. 19 (2022): (publicación continua: enero-junio); e5997866 -
Social representations of municipal associationism in education: a conceptual framework for chilean education
Erazo Jimenez, María Soledad; Villalta Páucar, Marco. Polis Revista Latinoamericana; Núm. 31 (2012): Lo público. Un espacio en disputa