• Journals
  • Discipline
  • Indexed
  • Institutions
  • About
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
View Item 
  •   Home
  • Pontificia Universidad Católica de Chile
  • Onomázein: Revista de Linguística, Filología y Traducción
  • View Item
  •   Home
  • Pontificia Universidad Católica de Chile
  • Onomázein: Revista de Linguística, Filología y Traducción
  • View Item

Interrelations of representations of academic writing and professors’ written feedback

Interrelaciones entre representaciones discursivas sobre la escritura académica y devoluciones escritas de docentes universitarios

Author
Natale, Lucía

Full text
https://onomazein.letras.uc.cl/index.php/onom/article/view/30569
10.7764/onomazein.alsfal.6
Abstract
This paper shows some interrelations of representations of academic writing and its teaching, and the discourse strategies (Menéndez, 2000) adopted by lecturers and professors when giving written feedback. On the basis of a corpus of 30 interviews to professors and 184 samples of written feedback by the same professors, we have identified four representations about writing and a set of eight discourse strategies, which are first outlined here. Second, on the basis of two cases, two of the representations are described in detail, using discourse analysis tools based on Systemic Functional Linguistics. Additionally, the same two cases allow us to examine the strategies adopted by professors when assessing the texts produced by their students. The results show that those professors who represent writing as a tool used in material processes and who assign their students and themselves the role of Actors use strategies to feedback written production, under the form of instructions and questions. In contrast, when the prevailing representation is that in which writing is associated with a phenomenon in which the professor is a mere observer, feedback is mainly provided by using strategies whose purpose is expressing an evaluation about the correctness or incorrectness of an answer.
 
Este trabajo muestra algunas interrelaciones entre representaciones sobre la escritura académica y su enseñanza y las estrategias discursivas (Menéndez, 2000) adoptadas en devoluciones escritas elaboradas por docentes universitarios. A partir del examen de un corpus compuesto por treinta entrevistas a docentes universitarios y por 184 devoluciones escritas elaboradas por los mismos profesores se han identificado cuatro representaciones sobre la escritura y un conjunto de ocho estrategias discursivas, las cuales se caracterizan sumariamente. En una segunda instancia, a partir de dos casos, se describen en detalle dos de las representaciones a partir de herramientas del análisis del discurso basado en la Lingüística Sistémico Funcional. Asimismo, siguiendo con los mismos casos, observamos las estrategias adoptadas por los docentes en la evaluación de los textos producidos por los estudiantes. Los resultados muestran que los profesores que representan la escritura como una herramienta empleada en procesos materiales y que asignan el rol de Actores a los estudiantes y a sí mismos privilegian las estrategias que sirven para retroalimentar la producción escrita, bajo la forma de instrucciones y preguntas. En cambio, cuando la representación dominante es aquella que asocia la escritura con un fenómeno que el docente se limita a contemplar, las devoluciones son construidas preferentemente con estrategias cuya finalidad es la de expresar una evaluación acerca de lo acertado o errado de una respuesta.
 
Metadata
Show full item record
Discipline
Artes, Arquitectura y UrbanismoCiencias Agrarias, Forestales y VeterinariasCiencias Exactas y NaturalesCiencias SocialesDerechoEconomía y AdministraciónFilosofía y HumanidadesIngenieríaMedicinaMultidisciplinarias
Institutions
Universidad de ChileUniversidad Católica de ChileUniversidad de Santiago de ChileUniversidad de ConcepciónUniversidad Austral de ChileUniversidad Católica de ValparaísoUniversidad del Bio BioUniversidad de ValparaísoUniversidad Católica del Nortemore

Browse

All of DSpaceCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

My Account

LoginRegister
Dirección de Servicios de Información y Bibliotecas (SISIB) - Universidad de Chile
© 2019 Dspace - Modificado por SISIB