• Journals
  • Discipline
  • Indexed
  • Institutions
  • About
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
View Item 
  •   Home
  • Pontificia Universidad Católica de Chile
  • Onomázein: Revista de Linguística, Filología y Traducción
  • View Item
  •   Home
  • Pontificia Universidad Católica de Chile
  • Onomázein: Revista de Linguística, Filología y Traducción
  • View Item

Verbal analogical reasoning: an essential cognitive ability of written production

El razonamiento analógico verbal: una habilidad cognitiva esencial de la producción escrita

Author
Benítez Figari, Ricardo

García Escala, Georgina

Full text
http://onomazein.letras.uc.cl/index.php/onom/article/view/32473
10.7764/onomazein.22.07
Abstract
Writing enables individuals to reason in or with language: metalanguage (Ravid y Tolchinsky, 2002). This ability requires both linguistic knowledge and  cognitive  abilities,  so  it  can  develop  accordingly.  One  of  the  pivotal components  of  cognition  is  the  capacity  to  reason  in  an  analogical  way (Goswami y Brown, 1990). The purpose of this paper is research into the potential relation between both variables: text production and analogical reasoning. To that purpose, two objectives have been pursued: (a) to inquire into the verbal analogical reasoning as a cognitive ability essential to the writing of narrative texts; and (b) to determine the incidence of this ability in the metalanguage level. A group of 258 third graders were studied to establish a correlation between their analogical reasoning and their produc-tion of narrative texts. A writing test and verbal analogical reasoning tests were administered. Preliminary findings indicate that there is a correlation between  both  variables;  however,  it  can  be  observed  that  some  writing-specific areas seem to depend more on other kinds of knowledge than on uniquely the verbal analogical reasoning.
 
La escritura promueve en los sujetos la capacidad de razonar en y con el lenguaje: el metalenguaje (Ravid y Tolchinsky, 2002). Esta habilidad requiere de conocimientos lingüísticos y de habilidades cognitivas para un desarrollo acorde. Uno de los componentes centrales de la cognición es la capacidad de razonar en forma analógica (Goswami y Brown, 1990). El presente trabajo tiene como propósito indagar una posible relación entre ambas  variables:  producción  textual  y  razonamiento  analógico  verbal. Para ello, se plantean dos objetivos: (a) indagar acerca del razonamiento analógico verbal como una habilidad cognitiva a la base de la escritura de textos narrativos, y (b) determinar la incidencia de esta habilidad en el metalenguaje. Así, se estudió un grupo de 258 escolares chilenos de tercer año de educación básica para establecer una correlación entre su nivel de razonamiento analógico y su nivel de producción de textos narrativos. Se aplicó una prueba de escritura y una prueba de razonamiento analógico verbal. Los resultados preliminares señalan que existe correlación entre ambas variables; sin embargo, se puede observar que algunos dominios específicos de la escritura parecen depender más de otros conocimientos que sólo del razonamiento analógico verbal. que sólo del razonamiento analógico verbal.
 
Metadata
Show full item record
Discipline
Artes, Arquitectura y UrbanismoCiencias Agrarias, Forestales y VeterinariasCiencias Exactas y NaturalesCiencias SocialesDerechoEconomía y AdministraciónFilosofía y HumanidadesIngenieríaMedicinaMultidisciplinarias
Institutions
Universidad de ChileUniversidad Católica de ChileUniversidad de Santiago de ChileUniversidad de ConcepciónUniversidad Austral de ChileUniversidad Católica de ValparaísoUniversidad del Bio BioUniversidad de ValparaísoUniversidad Católica del Nortemore

Browse

All of DSpaceCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

My Account

LoginRegister
Dirección de Servicios de Información y Bibliotecas (SISIB) - Universidad de Chile
© 2019 Dspace - Modificado por SISIB