Show simple item record

Desempeño lector y narrativo en escolares con trastorno específico del lenguaje

dc.creatorColoma, Carmen Julia
dc.creatorPavez, María Mercedes
dc.creatorPeñaloza, Christian
dc.creatormaggiolo, mariangela
dc.creatorAraya, Claudia
dc.creatorPalma, Sandra
dc.date2012-12-31
dc.date.accessioned2022-12-01T20:09:48Z
dc.date.available2022-12-01T20:09:48Z
dc.identifierhttp://onomazein.letras.uc.cl/index.php/onom/article/view/34323
dc.identifier10.7764/onomazein.26.13
dc.identifier.urihttps://revistaschilenas.uchile.cl/handle/2250/217321
dc.descriptionThe aims of this research are to know the reading and narrative performance of students with SLI and to study the possible relationships between narrative performance and reading achievement in these subjects. We worked with 31 students (12 students with SLI and grammatical deficit and 19 students without language problems). All the students coursed their 1st grade in primary schools with integration projects. Their narrative discourse, decoding and reading comprehension was assessed. The results showed that school children with SLI have problems, as a group, in reading (comprehension and decoding) although their reading performances are variable. Furthermore, they show a similar narrative performance to students without language problems. Finally, there was no relationship between reading performance and oral narrative skills in both groups.en-US
dc.descriptionLos objetivos de esta investigación son conocer el desempeño lector y narrativo de escolares con TeL y estudiar sus posibles relaciones en estos sujetos. Se trabajó con 31 estudiantes (12 alumnos con TeL y déficit gramatical y 19 estudiantes sin problemas de lenguaje). Todos cursaban 1° básico en escuelas con proyectos de integración. Se les evaluó la comprensión y producción de narraciones orales, la decodificación y la comprensión lectora. Los resultados mostraron que los escolares con TeL presentan como grupo problemas en la lectura (comprensión y decodificación) pese a que sus desempeños lectores son variables. Además, evidencian un rendimiento narrativo similar al de los alumnos sin problemas de lenguaje. Finalmente, no se encontró relación entre el desempeño lector y las habilidades narrativas orales en ambos grupos.es-ES
dc.formatapplication/pdf
dc.languagespa
dc.publisherFacultad de Letras de la Pontificia Universidad Católica de Chilees-ES
dc.relationhttp://onomazein.letras.uc.cl/index.php/onom/article/view/34323/41343
dc.rightsDerechos de autor 2012 Onomázeines-ES
dc.rightshttps://creativecommons.org/licenses/by-nd/4.0es-ES
dc.sourceOnomázein ; No. 26 (2012): Diciembre; 351-375en-US
dc.sourceOnomázein ; Núm. 26 (2012): Diciembre; 351-375es-ES
dc.source0718-5758
dc.subjecttrastorno específico de lenguajees-ES
dc.subjectlecturaes-ES
dc.subjectdiscurso narrativoes-ES
dc.subjectescolaridades-ES
dc.subjectSpecific Language Impairmenten-US
dc.subjectreadingen-US
dc.subjectnarrative discourseen-US
dc.subjectschoolingen-US
dc.titleReading and narrative performance in students with Specific Language Impairmenten-US
dc.titleDesempeño lector y narrativo en escolares con trastorno específico del lenguajees-ES
dc.typeinfo:eu-repo/semantics/article
dc.typeinfo:eu-repo/semantics/publishedVersion


This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record