• Journals
  • Discipline
  • Indexed
  • Institutions
  • About
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
View Item 
  •   Home
  • Pontificia Universidad Católica de Chile
  • Onomázein: Revista de Linguística, Filología y Traducción
  • View Item
  •   Home
  • Pontificia Universidad Católica de Chile
  • Onomázein: Revista de Linguística, Filología y Traducción
  • View Item

Evolution and progress in using evaluative structures present in the oral narrative productions of children in vulnerable schools

Evolución y progreso en el uso de estructuras evaluativas presentes en las producciones narrativas orales de niños y niñas de escuelas de sectores vulnerables

Author
Díaz Oyarce, Carmen

Mendoza Saavedra, Jennifer

Full text
http://onomazein.letras.uc.cl/index.php/onom/article/view/34483
10.7764/onomazein.26.15
Abstract
The incorporation of key evaluative aspects in narrative discourse relates to the use of terms that involve knowledge of the actions, beliefs, thoughts and feelings, known as the landscape of consciousness. The purpose of this study was to identify the development and progress of key evaluative language in the productions of oral narratives in Kíndergarten, 1st and 2nd year of primary education in six city schools with a high degree of vulnerability of Santiago de Chile. The results do not show an increased use of evaluative keys within increasing levels, but their use tends to be similar for all three levels. The only significant differences were found to be in the use of physical and relational keys, which would increase on first grade, but then would be reduced on second grade.
 
La incorporación de claves evaluativas en el discurso narrativo se relaciona con el uso de expresiones que envuelve el conocimiento de las acciones, creencias, pensamientos y sentimientos, conocido como el paisaje de la conciencia. el propósito del estudio fue identificar la evolución y progreso de las claves del lenguaje evaluativo en las producciones narrativas orales en niños de kínder, 1º y 2º año de enseñanza básica, en seis escuelas municipales con un alto índice de vulnerabilidad de Santiago de Chile. en los resultados no se observa un mayor uso de claves a medida que aumenta el nivel, sino que el uso tiende a ser similar en los tres niveles. Las únicas diferencias significativas se dan en el uso de claves de estado físico y de relación, las que aumentarían su presencia en primero básico, pero luego reducirían su uso en segundo básico.
 
Metadata
Show full item record
Discipline
Artes, Arquitectura y UrbanismoCiencias Agrarias, Forestales y VeterinariasCiencias Exactas y NaturalesCiencias SocialesDerechoEconomía y AdministraciónFilosofía y HumanidadesIngenieríaMedicinaMultidisciplinarias
Institutions
Universidad de ChileUniversidad Católica de ChileUniversidad de Santiago de ChileUniversidad de ConcepciónUniversidad Austral de ChileUniversidad Católica de ValparaísoUniversidad del Bio BioUniversidad de ValparaísoUniversidad Católica del Nortemore

Browse

All of DSpaceCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

My Account

LoginRegister
Dirección de Servicios de Información y Bibliotecas (SISIB) - Universidad de Chile
© 2019 Dspace - Modificado por SISIB