Challenges in academic writing: conceptions and experiences of graduate students from six disciplinary fields
Los desafíos de la escritura académica: concepciones y experiencias de estudiantes graduados en seis áreas de conocimiento
Author
Navarro, Federico
Montes, Soledad
Abstract
Situated conceptions about literacy influence attitudes and processes involved in higher education writing; understanding conceptions better can inform effective academic literacy initiatives. However, contrasting studies of students’ conceptions in different disciplinary domains are still uncommon. This study aims to qualitatively and quantitatively analyze the conceptions and experiences of 180 graduates from six disciplinary areas of a public, metropolitan and highly selective university in Chile. Results show that university students are required to write sophisticated, situated and challenging genres that are central for academic attainment, and that students have complex conceptions of writing as a rhetorical activity, but also as an overly schooling and individual activity lacking explicit instruction. These results reinforce the need—and the opportunity—to promote writing teaching initiatives across the curriculum and across educational stages. Las concepciones situadas sobre escritura impactan en las actitudes y procesos vinculados al escribir en educación superior; conocerlas mejor puede ayudar al desarrollo de iniciativas efectivas de alfabetización académica. Sin embargo, aún es infrecuente hallar estudios que contrasten las concepciones de estudiantes de diferentes ámbitos disciplinares. Esta investigación analiza cualitativa y cuantitativamente las concepciones y experiencias de 180 estudiantes graduados de seis reas disciplinares de una universidad estatal, metropolitana y altamente selectiva de Chile. Los resultados muestran que en el pregrado se escriben géneros avanzados, situados y de elevada dificultad, requeridos para el logro académico, y que los estudiantes tienen concepciones complejas de escritura como actividad retórica, pero también como actividad escolar, individual y sin enseñanza explícita. Estos hallazgos refuerzan la necesidad —y la oportunidad— de impulsar iniciativas de enseñanza de la escritura a través del currículum y de las etapas formativas.
Metadata
Show full item recordRelated items
Showing items related by title, author, creator and subject.
-
SOCIAL REPRESENTATIONS ABOUT KNOWLEDGE AND WRITING AT THE UNDERGRADUATE LEVEL IN TWO DISCOURSE COMMUNITIES: IMPLICATIONS FOR THE TEACHING OF WRITING IN HIGHER EDUCATION
Concha, Soledad; Miño, Paola; Vargas, María Paz. Lenguas Modernas; Núm. 50 (2017): Segundo Semestre; Pág. 109 - 130 -
Valid Writing Assessment from the Perspectives of the Writing and Measurement Communities
Behizadeh, Nadia; Georgia State University; Engelhard, George; University of Georgia. Pensamiento Educativo. Revista de Investigación Educacional Latinoamericana; Vol 52, No 2 (2015); 34-54 -
Evaluación válida de la escritura desde la perspectiva de las comunidades de investigación en escritura y medición
Behizadeh, Nadia; Engelhard, Jr, George. Pensamiento Educativo, Revista de Investigación Latinoamericana (PEL); Vol. 52 Núm. 2 (2015); 34-54