• Journals
  • Discipline
  • Indexed
  • Institutions
  • About
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
View Item 
  •   Home
  • Universidad Diego Portales
  • Praxis Psy
  • View Item
  •   Home
  • Universidad Diego Portales
  • Praxis Psy
  • View Item

Knowing what is not seen: A scoping review on invisible brain injuries and their psychoeducation

Conociendo lo que no se ve: Un scoping review sobre lesiones cerebrales invisibles y su psicoeducación

Author
Grasso-Cladera, Aitana

Salas, Christian

Full text
https://praxispsy.udp.cl/index.php/praxispsi/article/view/182
Abstract
An acquired Brain Injury (ABI) can cause a wide range of motor/sensorial, cognitive, behavioral and socioemotional deficits, impacting the process of community reintegration and decreasing mental health and quality of life. Clinicians and ABI survivors have stated that invisible deficits can generate important barriers for community reintegration. Despite this growing interest for invisible impairments and their impact in the rehabilitation process, to date there isn’t a clear conceptualization of them, their impact and how to address them therapeutically. This review was conductedfollowing PRISMA methodology for the systematic synthesis of knowledge related to invisible brain injuries, their definition, associated consequences and existing interventions. Data from this review suggests that an invisible brain injury is characterized by a lack of visual markers, a difficulty to be noticed by others and the exclusive recognition by patients themselves. Because they tend not to be recognized by others, invisible brain injuries contribute to enlarge the discrepancy between pre and post injury self, as well as the generation of unrealistic expectations towards the survivor. The invisibility of deficits can compromise the referral of survivors to specialized rehabilitation services or professionals, as well as adherence to treatment. Invisibility of impairments can also compromise the return to educational contexts due to misinterpretation of cognitive and behavioral changes. In working environments, invisible deficits can negatively impact the necessary accommodation of tasks, workload or routines, as well as
 
Las Lesiones Cerebrales Adquiridas (LCA) pueden generar una amplia gama de déficits motores/sensoriales, cognitivos, conductuales y socioemocionales, impactando la reinserción comunitaria, salud mental y calidad de vida de los sobrevivientes. Diversos autores, y particularmente sobrevivientes de LCA, han planteado que la visibilidad de los déficits puede ser una variable relevante a considerar ya que las dificultades invisibles tienden a generar mayores barreras en el proceso de retorno a la comunidad. A pesar del creciente interés en los déficits invisibles, y su potencial impacto en el proceso de rehabilitación, no existe una conceptualización clara de estos, ni de su impacto o abordaje terapéutico. La presente revisión utilizó la metodología PRISMA para sistematizar el conocimiento existente respecto a la definición de una LCA invisible, sus consecuencias, así como la utilidad de intervenciones psicoeducativas. Los resultados de la revisión sugieren que una LCA se define por carecer de marcadores visibles, ser difícil de pesquisar por terceros, siendo usualmente reconocida por quienes la padecen. Al no ser reconocida por otros, la LCA invisible contribuye a la discrepancia entre el self pre y post lesional, así como a la generación de expectativas no realistas. La invisibilidad de los déficits puede comprometer la adecuada derivación a servicios especializados de rehabilitación, así como la adherencia al tratamiento. Asimismo, puede dificultar la reinserción educacional debido a la errónea interpretación de cambios cognitivos y conductuales. En contexto laborales, puede comprometer la acomodación de la carga laboral, espacio de trabajo (ej. infraestructura, horarios), o el establecimiento de relaciones de apoyo con pares y jefatura. Si bien la psicoeducación es una intervención idónea para abordar los déficits invisibles, existen escasos programas que incorporen este problema como un elemento central.
 
Metadata
Show full item record

Related items

Showing items related by title, author, creator and subject.

  • Escenificar el archivo (hasta que el cuerpo aguante). Una lectura en torno a lo documental en Esto (no) es un testamento y Animales invisibles de La Laura Palmer 

    Larraín, Javiera. Taller de Letras; Núm. 68 (2021): Primer Semestre; 252-272
  • Anna Havinga y Nils Langer (eds.), Invisible Languages in the Nineteenth Century 

    Avilés, Tania. Boletín de Filología; Vol. 51 Núm. 1 (2016); 261-265
  • Social movements in contemporary Brazil: the invisible face of the June 2013 protests 

    Gondim, Linda  M. P.. Polis Revista Latinoamericana; Núm. 44 (2016): Seguridad y democracia: ¿antinomia irreductible?
Discipline
Artes, Arquitectura y UrbanismoCiencias Agrarias, Forestales y VeterinariasCiencias Exactas y NaturalesCiencias SocialesDerechoEconomía y AdministraciónFilosofía y HumanidadesIngenieríaMedicinaMultidisciplinarias
Institutions
Universidad de ChileUniversidad Católica de ChileUniversidad de Santiago de ChileUniversidad de ConcepciónUniversidad Austral de ChileUniversidad Católica de ValparaísoUniversidad del Bio BioUniversidad de ValparaísoUniversidad Católica del Nortemore

Browse

All of DSpaceCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

My Account

LoginRegister
Dirección de Servicios de Información y Bibliotecas (SISIB) - Universidad de Chile
© 2019 Dspace - Modificado por SISIB