Patterns of thinking about writing in trainee teachers of Language for Secondary Education in a continuing education program for graduates in the field
Patrones de pensamiento sobre escritura en profesores en formación de Lenguaje para Pedagogía Media en un programa de prosecución de estudios para licenciados del área
Author
Badillo Tello, Aurora
Peralta Hot, Gabriela
Ávila Reyes, Natalia
Abstract
Considering that teacher education programs develop skills, and generate learning outcomes, the TeachingWorks suggests that there are a series of high-leverage practices that are developed while student teachers are going through their initial preparation. These, at the same time, are implemented in their teaching practice. One of these practices is to elicit, interpret, and respond to students’ thinking patterns to allow effective learning outcomes in the classroom. In the learning process of writing skills, students’ thinking patterns are plenty of times, learning barriers to allow that high school students become expert writers. That is to grant that they can move from declaring the knowledge to transforming it through writing, or understanding that writing is a social mechanism that gives people agency in the world. By identifying the thinking patterns that these student teachers’ have, who will then approach them in the classroom, it is determined that these patterns are overly complex. Even when an instruction from a class deconstructs patterns related to writing that graduate students bring from their programs to a consecutive program, it seems that it is possible to modify these patterns and allow that pedagogical answers are generated. These will respond to a writing model understood as a nonlinear process that results in the generation of experts writers for the classrooms. There are indeed certain contradictions that will remain suggests that instruction in the area at least makes thinking patterns more complex to provide didactic pedagogic responses in their initial teaching role. La formación inicial docente desde la mirada del aprendizaje de habilidades o competencias, establece desde TeachingWorks una serie de prácticas generativas a adquirir mediante el proceso de implementación de las mismas. Una de ellas es obtener, interpretar y dar respuesta a los patrones de pensamiento de los estudiantes, para que los aprendizajes en el aula sean efectivos. En el aprendizaje de la escritura, los patrones de pensamiento de los estudiantes muchas veces se constituyen como barreras para adquirir aprendizajes donde se logre que los estudiantes de aula de enseñanza media se transformen en escritores expertos, que pasen de decir el conocimiento a transformarlo a través de la escritura, o de entender que la escritura es un mecanismo social de agencia que otorga agencia en el mundo. Al identificar los patrones de pensamiento que tienen los mismos profesores en formación que abordarán estos aprendizajes de aula, se determina que estos son muy complejos, que si bien una instrucción de un curso que deconstruya los patrones sobre escritura que los licenciados traen de su formación a un programa de consecución de estudios, al parecer logra variarlos y hacer que generen propuestas pedagógicas que respondan a un modelo de escritura como proceso itinerante que conforme escritores expertos para el aula, hay ciertas contradicciones que permanecen, lo que establece que una instrucción en el área al menos complejiza los patrones de pensamiento para sus propuestas didácticas en su rol de profesores en rol de inicio formativo.