• Journals
  • Discipline
  • Indexed
  • Institutions
  • About
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
View Item 
  •   Home
  • Universidad Metropolitana de Ciencias de la Educación
  • Contextos: Estudios de Humanidades y Ciencias Sociales
  • View Item
  •   Home
  • Universidad Metropolitana de Ciencias de la Educación
  • Contextos: Estudios de Humanidades y Ciencias Sociales
  • View Item

The malon as a paradigm: circulations, drifs and actualizations of the work of Ángel Della Valle.

El malón como paradigma: circulaciones, derivas y actualizaciones de la obra de Ángel Della Valle

Author
Cardella, Sebastián Nicolás

Full text
http://revistas.umce.cl/index.php/contextos/article/view/1645
Abstract
Paradigmatic figure of indigenous barbarism and, therefore, of civilized, white, european and patriarchal Argentina at the end of the nineteenth-century, Ángel Della Valle’s The return of the malon has been actualized in recent decades by a vast amount of cultural productions, generating —in words of Jacques Rancière— dissensiones with this nineteenth-century distribution of the sensible. Therefore, this work aims to adress, starting from the paradigmatology developed by Giorgio Agamben, some of these contemporary actualizations, focusing on the works of the artists Francisco Revelli, Alberto Passolini and Daniel Santoro. And this is because, as it is finally demonstrated, they actualize The return of the malon but they do so within the framework of configurations that not only provoke disagreements with aforementioned distribution, but also open up new semantic horizonts that illuminate, in a singular way, both the past and the present of the country. 
 
Figura paradigmática de la barbarie indígena y, por tanto, de la Argentina civilizada, blanca, europea y patriarcal de finales del siglo XIX, La vuelta del malón de Ángel Della Valle ha sido reactualizada en las últimas décadas por una vasta cantidad de producciones culturales, generando —en palabras de Jacques Rancière— disensos con ese reparto de lo sensible decimonónico. Por tanto, este trabajo se propone abordar, partiendo de la paradigmatología desarrollada por Giorgio Agamben, algunas de esas actualizaciones contemporáneas, focalizando en las obras de los artistas Francisco Revelli, Alberto Passolini y Daniel Santoro. Y esto porque, como finalmente se demuestra, estas actualizan La vuelta del malón pero lo hacen en el marco de configuraciones que no solo suscitan disensos con el reparto mencionado, sino que abren nuevos horizontes semánticos que iluminan, de un modo singular, tanto el pasado como el presente del país.
 
Metadata
Show full item record
Discipline
Artes, Arquitectura y UrbanismoCiencias Agrarias, Forestales y VeterinariasCiencias Exactas y NaturalesCiencias SocialesDerechoEconomía y AdministraciónFilosofía y HumanidadesIngenieríaMedicinaMultidisciplinarias
Institutions
Universidad de ChileUniversidad Católica de ChileUniversidad de Santiago de ChileUniversidad de ConcepciónUniversidad Austral de ChileUniversidad Católica de ValparaísoUniversidad del Bio BioUniversidad de ValparaísoUniversidad Católica del Nortemore

Browse

All of DSpaceCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

My Account

LoginRegister
Dirección de Servicios de Información y Bibliotecas (SISIB) - Universidad de Chile
© 2019 Dspace - Modificado por SISIB