The Trousers and Research Methodology for Oppressive Design
Los pantalones y la metodología de investigación para el diseño opresivo
Author
Bartal, Ory
Full text
https://revistadisena.uc.cl/index.php/Disena/article/view/4972710.7764/disena.22.Article.5
Abstract
As clothing represents social, political, and performative values pertaining to gender, it is not surprising that they also serve as oppressive designed objects. One of the most significant symbols of gender power relations were the trousers that women were banned from wearing in the West as a daily fashion item until the second half of the 20th century. This article presents the history of trousers via a new research methodology for studying oppressive design. This methodology is built on Michel Foucault’s approach to genealogical research and Bruno Latour’s ideas about the social agency of objects. Just as Foucault revealed the history of norms, ideas, discourses, and values, which are abstract yet powerful entities, this methodology focuses on identifying the moment in which oppressive objects first entered into daily common use, becoming a new natural and oppressive ‘truth’ that shaped the worldview of its users. This approach builds on Latour’s argument that objects serve as mediating devices of values and discourses between individuals, and the idea that genealogical research concerning their use might expose their socio-historical function and powerful involvement in shaping and policing power relations over time. Dado que la vestimenta representa valores sociales, políticos y performativos relacionados con el género, no es de extrañar que también sirva como objeto de diseño opresivo. Los pantalones, prohibidos como prenda de moda cotidiana para las mujeres de Occidente hasta la segunda mitad del siglo XX, fueron uno de los símbolos más significativos de las relaciones de poder entre géneros. Este artículo presenta la historia de los pantalones a través de una nueva metodología de investigación para estudiar el diseño opresivo. Esta metodología se basa en el enfoque de investigación genealógica de Michel Foucault y en las ideas de Bruno Latour sobre la agencia social de los objetos. Así como Foucault reveló la historia de las normas, las ideas, los discursos y los valores, entidades abstractas pero poderosas, esta metodología se centra en identificar el momento en que los objetos opresivos entraron por primera vez en el uso común cotidiano, constituyéndose en una nueva “verdad” natural y opresiva que configuró la visión de mundo de sus usuarios. Este enfoque se basa en el argumento de Latour de que los objetos sirven como dispositivos mediadores de valores y discursos entre individuos, así como en la idea de que la investigación genealógica relativa a su uso podría poner de manifiesto su función sociohistórica y su poderosa implicación en la configuración y vigilancia de las relaciones de poder a lo largo del tiempo.