• Journals
  • Discipline
  • Indexed
  • Institutions
  • About
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
View Item 
  •   Home
  • Universidad de Santiago de Chile
  • Revista Iberoamericana de Viticultura, Agroindustria y Ruralidad
  • View Item
  •   Home
  • Universidad de Santiago de Chile
  • Revista Iberoamericana de Viticultura, Agroindustria y Ruralidad
  • View Item

Motivos de consumo de vino de enoturistas del centro de México

Wine Consumption Reasons by Wine Tourists from Central Mexico

Author
Sánchez-Vega, Laura

Espinoza-Ortega, Angélica

Thomé-Ortíz, Humberto

Rojas-Rivas, Edgar

Escobar-López, Sttefanie Yenitza

Full text
https://www.revistas.usach.cl/ojs/index.php/rivar/article/view/5377
10.35588/rivar.v10i28.5377
Abstract
Estudiamos los factores de consumo de vino en las rutas enológicas del Centro de México. Para ello, diseñamos un cuestionario aplicado a 402 sujetos en la Ruta del Queso y el Vino, en Querétaro, estructurado en tres secciones: Food Choice Questionnaire para identificar los motivos de consumo, libre asociación de palabras y, finalmente, fueron recopiladas las características sociodemográficas, siendo estas últimas analizadas de manera cualitativa. Con la información recabada se realizó un Análisis Factorial Exploratorio y posteriormente un Análisis Jerárquico de Clúster, así como pruebas no paramétricas para identificar las diferencias estadísticas. Las palabras se analizaron mediante nubes de palabras. Dentro de los resultados, se identificaron 12 motivos de consumo, 14 categorías, ocho dimensiones y tres grupos de consumidores de vino en México en el contexto de la actividad enoturística. Concluimos que el consumo de vino está determinado y configurado por el nivel de relación existente entre el consumidor y referente cultural de la bebida. Además, hay un incremento en el interés del mexicano por consumir vino, adaptándolo a sus particularidades socioculturales y económicas.
 
The aim of this article was to study the factors of wine consumption in the oenological routes of Central Mexico. A questionnaire applied to 402 subjects was designed on the Cheese and Wine route, in Querétaro. It was structured in three sections, the Food Choice Questionnaire to identify the reasons for consumption, free word association and finally the sociodemographic characteristics were collected, the latter being analyzed qualitatively. With the information collected, an Exploratory Factor Analysis was carried out and subsequently a Hierarchical Cluster Analysis; as well as non-parametric tests to identify statistical differences. The words were analyzed using word clouds. Within the results twelve reasons for consumption and three groups of wine consumers were identified in Mexico in the context of wine tourism activity. It is concluded that the consumption of wine is determined and configured by the level of relationship between the consumer and the cultural reference of the drink. In addition, there is an increase in Mexican interest in consuming wine, adapting it to their socio-cultural and economic particularities.
 
Metadata
Show full item record
Discipline
Artes, Arquitectura y UrbanismoCiencias Agrarias, Forestales y VeterinariasCiencias Exactas y NaturalesCiencias SocialesDerechoEconomía y AdministraciónFilosofía y HumanidadesIngenieríaMedicinaMultidisciplinarias
Institutions
Universidad de ChileUniversidad Católica de ChileUniversidad de Santiago de ChileUniversidad de ConcepciónUniversidad Austral de ChileUniversidad Católica de ValparaísoUniversidad del Bio BioUniversidad de ValparaísoUniversidad Católica del Nortemore

Browse

All of DSpaceCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

My Account

LoginRegister
Dirección de Servicios de Información y Bibliotecas (SISIB) - Universidad de Chile
© 2019 Dspace - Modificado por SISIB