Historical Forms of Gradual Transnationalisation of Tourism and the Perpetual Motion Machine behind It
Author
Yessilov, Assylkhan B.
Full text
https://www.revistas.usach.cl/ojs/index.php/rivar/article/view/575610.35588/rivar.v10i29.5756
Abstract
La creciente importancia del comercio internacional está afectando al turismo nacional. Las empresas transnacionales (ETN) son cada vez más relevantes en el sector del turismo. El propósito del artículo es aclarar la magnitud de la transnacionalización del turismo en los procesos económicos mundiales y en países en particular; para ello utilizamos métodos de análisis y estudio de datos estadísticos. Como resultado, es posible señalar que la influencia de las ETN en el sector económico es considerable, y a su vez recíproca. El componente económico de cada país determina el nivel de oportunidades para el desarrollo turístico: en el futuro, el turismo crecerá principalmente en aquellos destinos con desarrollo. Muchos de esos países dependen, en parte, del turismo internacional para sustentar su desarrollo económico. Así, las ETN pueden contribuir al desarrollo socioeconómico de estos paíese, por ejemplo, mediante la inversión extranjera directa y la transferencia de teconología y conocimientos, contratos de gestión o consesión de franquicias. The growing importance of international trade is affecting national tourism. Transnational companies (TNCs) are becoming increasingly important in the tourism sector. The purpose of the article is to clarify the significance of the transnationalization of tourism for economic processes throughout the world and in individual countries. To achieve the goal, the article used the methods of analysis and study of statistical data. As a result, it can be noted that the influence of TNCs on the economic sector is considerable, but reciprocal. The economic component of each country determines the level of opportunities for the development of a tourist destination. In the future, tourism will mainly grow in developing destinations. Many of these countries are at least partly dependent on international tourism to support their economic development. TNCs can contribute to the socio-economic development of these countries, for example, through foreign direct investment and transfer of technology and expertise, concluding management contracts or franchising.