• Journals
  • Discipline
  • Indexed
  • Institutions
  • About
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
View Item 
  •   Home
  • Universidad Metropolitana de Ciencias de la Educación
  • Boletín de Políticas y Gestión Educativa
  • View Item
  •   Home
  • Universidad Metropolitana de Ciencias de la Educación
  • Boletín de Políticas y Gestión Educativa
  • View Item

Los desafíos de la Academia en el siglo XXI: entre los imperativos de Calidad Técnica y la temporalidad del Sentido

Author
Quiroz A., Felipe

Full text
http://revistas.umce.cl/index.php/boletin/article/view/2374
Abstract
The paradigmatic characteristics of our contemporary era have transited, in recent decades, from postmodernity (Lyotard, 1991), to liquid modernity (Bauman, 2004), and, finally, towards an exacerbation of its characteristics in the current hypermodernity (Lipovetsky, 2006). This process of development has had a direct effect on the education of global society, as well as on the concepts of knowledge, intelligence (Gardner, 1995), learning and knowledge (Delors, 1994) which begin to be interpreted from complex parameters (Morin, 2003). In curricular terms, this has materialized in curricula oriented towards the verification of students' graduation profiles (Perrenoud, 2001), at the higher education level.In this way, it becomes necessary to overcome academicism (Pérez Gómez, 2003), but, at the same time, fundamental ontological concerns regarding the true nature and role of the Academy are updated (Heidegger, 2010). The contemporary university is challenged to integrate new technologies, modalities and conferences (Pablo, 2017), adapt teaching strategies, evaluation and instruments to the new characteristics of the time (Púñez, 2015; Zepeda, 2017), and strengthen, at the same time, its status as an institution aimed at the improvement of humans and the environment, through the cultivation of the spirit and the rigorous advancement of sciences
 
Las características paradigmáticas de nuestra era contemporánea han transitado, en las últimas décadas, desde la postmodernidad (Lyotard, 1991), a la modernid líquida (Bauman, 2004), y, finalmente, hacia una exacerbación de sus características en la actual hipermodernidad (Lipovetsky, 2006). Tal proceso de desarrollo ha tenido efecto directo en la educación de la sociedad global, así como respecto de los conceptos de conocimiento, inteligencia (Gardner, 1995), aprendizaje y saber (Delors, 1994) los cuales se comienzan a interpretar desde parámetros complejos (Morin, 2003). En términos curriculares esto se ha materializado en planes de estudio orientados hacia la verificación de perfiles de egreso de los estudiantes (Perrenoud, 2001), en el nivel de educación superior.De esta manera, se vuelve necesaria la superación del academicismo (Pérez Gómez, 2003), pero, al mismo tiempo, se actualizan preocupaciones ontológicas fundamentales respecto de la verdadera naturaleza y rol de la Academia (Heidegger, 2010). La universidad contemporánea se ve desafiada a integrar nuevas tecnologías, modalidades y jornadas (Pablo, 2017), adaptar estrategias de enseñanza, evaluación e instrumentos a las nuevas características de la época (Púñez, 2015; Zepeda, 2017), y fortalecer, paralelamente, su estatuto de institución destinada al mejoramiento humano y del entorno, a través del cultivo del espíritu y del avance riguroso de las ciencias.
 
Metadata
Show full item record
Discipline
Artes, Arquitectura y UrbanismoCiencias Agrarias, Forestales y VeterinariasCiencias Exactas y NaturalesCiencias SocialesDerechoEconomía y AdministraciónFilosofía y HumanidadesIngenieríaMedicinaMultidisciplinarias
Institutions
Universidad de ChileUniversidad Católica de ChileUniversidad de Santiago de ChileUniversidad de ConcepciónUniversidad Austral de ChileUniversidad Católica de ValparaísoUniversidad del Bio BioUniversidad de ValparaísoUniversidad Católica del Nortemore

Browse

All of DSpaceCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

My Account

LoginRegister
Dirección de Servicios de Información y Bibliotecas (SISIB) - Universidad de Chile
© 2019 Dspace - Modificado por SISIB