EDUCATIONAL POLICIES: CHANGES FROM LOCE TO LGE CONSTITUTIONAL LAWS AND THE NEW INSTITUTIONALITY
Las Políticas Educacionales: Los cambios de la LOCE a LGE y la Nueva Institucionalidad
Author
Moya V., Carlos
Abstract
In Chile, the school system has endured various reforms according to the different periods of governmentin our history. There are two main laws that have ruled our education system; these are the LOCE and theLGE. The LOCE was created in 1990 in order to provide a solution to the problem of access to education atthat time. However, nearly two decades later, in 2009, it was replaced by the LGE, a law that seeks to meetthe demands of the society in the 21st century and ensure quality and equity in education. As a result, theNational System of Assurance of the Quality of Education was created, and it is responsible for maintainingthe standards of quality through different agencies such as the Ministry of Education, the National Council ofeducation, Quality Agencies and the Superintendence of Education, intending to ensure compliance with thecurrent law, in addition to regulating the duties and rights of the educational community altogether.Currently, continuous improvement plans have been developed in the school system, and various actions havebeen undertaken to comply with the requirements demanded by our society. For this purpose, educationalpolicies have been created so as to improve the management of governments and meet the current needs ofthe knowledge society. Hence, education should give students the necessary tools to integrate and meet thenew challenges that thissociety, in constant change, raises them every day. Education should focus not onlyon the transmission of knowledge, but also on teaching values and customs in order to forge a social identity. El sistema escolar en Chile ha vivido diversas reformas, de acuerdo a los diferentes períodos de gobierno denuestra historia. Se destacan dos grandes leyes por las que nuestro sistema educativo se ha regido. Éstas sonla LOCE y la LGE. La LOCE fue creada en 1990 para dar solución al problema de acceso a la educación enaquella época, pero casi dos décadas después, en el 2009, fue derogada por la LGE, ley que busca cumplircon las exigencias de la sociedad del siglo XXI y asegurar la calidad y la equidad en la educación. Porconsiguiente, se crea el Sistema Nacional de Aseguramiento de la Calidad de la Educación, el cual se encargade mantener los estándares de calidad a través de diferentes organismos como el MINEDUC, el ConsejoNacional de Educación, las Agencias de Calidad y la Superintendencia de Educación, que en conjuntobuscan velar por el cumplimiento de la actual ley, además de regular los deberes y derechos de la comunidadeducativa.Actualmente, se han elaborado continuos planes de mejoramiento en el sistema escolar, y se han emprendidodiferentes acciones para cumplir con las exigencias que nuestra sociedad demanda. Para este fin se hancreado políticas educacionales que tienen por objetivo mejorar la gestión de los gobiernos y cumplir conlas necesidades actuales de la sociedad del conocimiento. De este modo, la educación debe entregar a losestudiantes las herramientas necesarias para integrarse y enfrentar los nuevos desafíos que ésta sociedad,en constante cambio, les plantea día a día. La educación debe orientarse no sólo a la transmisión deconocimientos, sino que además entregar valores y costumbres para forjar una identidad social.