Theoretical and practical approaches and challenges to the School organization: educational managment and leadership
Aproximaciones Teórico-Prácticas y Retos, en la Organización Escolar: La Gestión y Liderazgo Educativo
Author
Villarroel M., Hernán
Abstract
The article tackles the conceptual apparatus, which lies behind of school organization, management andleadership which are inextricably linked, particularly to what is referred to as organizational effectiveness.Theory and Practice are often regarded as separate aspects of educational management. The ways adopted byinstitutional organization and management are two faces of the same picture, it will play a key role at the timeof thinking the new education. The real test of theory in an applied discipline such as educational managementis its relevance to practice, in a context, where is still predominant in the study of school organizations, thetechnical approaches based on the conception under the banner of “efficient work” El artículo analiza el aparato conceptual, que subyace a la Organización Escolar, Gestión Educativa y Liderazgo.Estos tres ejes muy interrelacionados, en particular, en lo referido a efectividad organizacional. La teoría y laPráctica son a menudo considerados aspectos separados de la Gestión Educativa. Las formas adoptadas por lagestión institucional y organizacional son dos caras de la misma moneda, ambas jugarán un rol fundamentala la hora de pensar la nueva educación. La gran prueba de la teoría en una disciplina aplicada, tal como loes la gestión educativa, es su relevancia para la práctica, en un contexto, donde aún predomina en el estudiode las organizaciones escolares, los enfoques técnicos sobre la base de la concepción, que alientan el trabajoeficiente.